Bliv klogere på fremtidsscenarier og sæt den rette kurs for din virksomhed

Netværksdag d. 6. september kickstarter gratis innovationsforløb med fokus på bæredygtighed og design i praksis

Torsdag den 6. september finder danske små og mellemstore virksomheder endnu en gang vej til Designskolen Kolding. Vi gentager succesen, og inviterer til netværksdag for alle kommende deltagere i projekterne Bæredygtig Fremgang og Design i Praksis for Ledere. Interesseret? Der er fortsat plads til enkelte virksomheder.

Målet er at blive klogere på egen virksomheds udfordringer og potentialer i fremtiden gennem bæredygtighed og designmetoder.

- Hvorfor skal man overhovedet interessere sig for design som virksomhed, kan man fristes til at spørge. Mange virksomheder har rigeligt at se til i forvejen alene med driften, men det er netop når virksomheder særligt styres af den daglige drift, at de kan have gavn af at hoppe af ”driftstoget” og kigge på det landskab, som de selv er en del af for at sikre, at ”toget kører i den rigtige retning. Sådan lyder rådet fra Pia Geisby, der er forsker ved SDU og vidensopsamler på innovationsprojekterne i D2i.

Men hvad skal vi mestre for at klare os som virksomhed i en ukendt fremtid? Det er grundspørgsmålet for dagens fokus. Fremtiden vil udfordre vores samfund på flere plan. Men det rummer også muligheder for at handle innovativt og fremtidsorienteret. Med inspiration fra oplægsholdere som bl.a fremtidsforsker Henrik Good Hovgaard, workshops og debatter vil deltagerne undersøge, hvad man skal mestre for at kunne klare sig i en global konkurrence, hvor innovation og bæredygtighed spiller en central rolle. Med udgangspunkt i fremtidstrends, scenarier og game changers vil deltagerne skulle forholde sig til virksomhedens grundpræmis og identificere mønstre for fremtiden på strategiske handlinger gennem workshop i Future Grafics-modellen.

Designtilgangen bringer stor værdi til virksomheder
Dagen kickstarter forløbene Bæredygtig Fremgang og Design i Praksis for Ledere. Innovationsforløb over fem workshops, med praksisnært fokus på egen virksomhed. Forløbene afholdes på tredje år, og mange virksomheder har deltaget med stor tilfredshed.

Jamee Devlin, Innovation Manager ved teltproducenten Isabella A/S, understreger vigtigheden af at få forskellige aktører til at tale sammen på tværs af faglighed for at opnå fælles klarhed. Hun fremhæver designprocessen som brobygger, ved at få de involverede parter til at tale samme sprog, opnå fælles målsætninger og skabe en tydelig fordeling af ansvarsområder:

- Jeg vil anbefale designprocessen til alle der har brug for klarhed i deres projekt.

Ifølge en anden tidligere deltager, Dorthe Himmelstrup, som er Brand Director hos ICHI, DK Company, har det, at der bliver taget tid ud til at arbejde med designmetoder og bæredygtighed stor betydning:

- Vi har fået lov til lige pludselig at reservere noget tid til rent faktisk at arbejde med bæredygtighed uden for huset. Og det giver, uanset hvordan man vender og drejer det bare et andet fokus, end når man sidder i huset, og der går drift i den i hverdagen. Det tvinger lidt én til at gå i tænkeboks og arbejde på en anden måde, end man gør i hverdagen. Det har været fantastisk.

Innovationsforløbet er udbudt af designklyngen D2i – Design to innovate, der bl.a. samarbejder med Designskolen Kolding.

Seminaret er støttet af EU og Syddansk Vækstforum – Region Syddanmark

Om Bæredygtig Fremgang
Projektet Bæredygtig Fremgang er et gratis innovationsforløb med fokus på designdrevet innovation som udviklingskraft for bæredygtig udvikling, der udbydes af Designskolen Kolding i samarbejde med D2i designklyngen.

Om Design i praksis for ledere
Kurset Design i Praksis for Ledere er et gratis innovationsforløb med fokus på designdrevet innovation, der udbydes af Designskolen Kolding i samarbejde med D2i designklyngen.