Nu gør vi ikke længere bare, som vi plejer

Både Peter Larsen Kaffe og hotelkæden Sinatur har arbejdet med bæredygtighed i mange år. Hos begge var der dog alligevel en tendens til at handle, som man altid havde gjort – men det lavede de om på. Et forløb på Bæredygtig Fremgang fik nye processer og nye tiltag på bordet.

Både hos Peter Larsen Kaffe og hos hotelkæden Sinatur har man i mange år arbejdet seriøst med bæredygtighed. Alligevel følte ledelsen i begge virksomheder, at de kunne bruge en håndsrækning til at blive rusket ud af den sædvanlige rille.

- Vi har arbejdet med en bæredygtighedsagenda lige siden begyndelsen af 90’erne, så vi var i gang længe før, det blev et buzzword. Men vi havde brug for et nyt mindset og en ny tilgang til udvikling. Vi ville gerne have designtankegangen ind i produktudviklingen og vores måde at gå til processerne på, forklarer Lars Aaen Thøgersen, der er udviklingschef hos Peter Larsen Kaffe.

Samme behov havde man hos hotelkæden Sinatur, forklarer Kari Brandsgård, der er direktør hos Haraldskær Sinatur Hotel & Konference.

- Når vi skulle udarbejde en ny strategiplan, endte den altid med at blive lidt en kopi af den gamle. Så denne gang ville vi dybere i processen og have nogle andre øjne på. Vi ville noget andet end det, vi altid har gjort, forklarer hun.

Åbne og lukke
Begge virksomheder blev introduceret for designtænkning og mulighedsrum, hvor man idégenererer ud fra en defineret ramme. Det har givet input til at arbejde med udvikling på helt nye måder – og dermed opnå anderledes resultater.

I kaffebranchen og dermed også hos Peter Larsen Kaffe er man udfordret af et faldende forbrug af kaffe. Der er brug for udvikling. Virksomheden ser et stort potentiale i at inkludere medarbejderne i innovationsforløbet og sammen med dem antage et fuldstændigt nyt blik på kaffe for at se, om de kunne bringe noget andet til fadet end konkurrenterne. Det har de blandt andet gjort ved at bruge Åbne/Lukke-metoden, som tillader nye, anderledes impulser og udforskningen af dem, samtidig med at der er styring på processen.

- Vi oplever tit, at man stirrer sig blind på noget for så blot at komme med en kopi af det, man kender. Det gælder både i forhold til produkter og processer. Men ved hjælp af Åbne/Lukke-metoden har vi fået åbnet op for nogle helt nye muligheder og arbejdet med at anskue vort kerneprodukt med helt andre øjne. Kaffe har en meget stor uudnyttet næringsværdi, som vi kan drage nytte af ved hjælp af nye metoder som f.eks. fermentering eller ved at udtrække eksempelvis antioxidanter og proteiner.

Små ting med stor effekt
Hos Sinatur havde man en udfordring i forhold til planlægning af konferencer. Selvom frokosten var nøje programsat, endte det i virkelighedens verden ofte med, at tjenerne måtte stå og vente, fordi deltagerne lige var midt i en vigtig debat og derfor valgte at udskyde frokostpausen. Ved hjælp af værktøjerne fra workshoppen fik hotelkæden vendt dette til både kundernes og egen fordel:

- Vi har gjort en dyd ud af at fjerne os fra det stramt programsatte. Nu er der afsat to timer til frokosten, så man bare kan komme, når det passer ind. Det betyder, at vi sparer mange personaleressourcer både hos konferencekoordinatoren og tjenerne, uden at det har kostet os noget – og kunderne har været begejstrede for fleksibiliteten. En lille ting med en stor effekt, siger Kari Brandsgård.

Forløbet på Designskolen har i det hele taget hjulpet hotelkæden med at blive endnu klogere på deres gæster. Én af hjemmeopgaverne lød på at interviewe dem, og derfor inviterede direktørerne sig selv på kaffe hos nogle af de rigtigt store kunder.

- Det var en fantastisk positiv proces. Alle ville gerne byde ind, og det betød, at vi fik nogle meget dybdegående snakke med vores kunder, som vi ellers ikke ville have fået. Det var enormt sundt og gav os nogle brugbare indsigter samtidig med, at det har skabt et ejerskab hos kunderne.

Udnyt de eksisterende styrker
Kari Brandsgård har sammen med de andre hoteldirektører også fået redskaber til i højere grad at udnytte de unikke styrker, Sinaturhotellerne allerede har. En af workshoppens forcer er nemlig, at der altid tages udgangspunkt i virksomhedens virkelighed. Det betyder også, at man ikke nødvendigvis skal kigge langt efter forbedringer, men kan høste stort ved at plukke de lavthængende frugter.

- Det, der adskiller os fra andre hoteller, er beliggenheden og naturen. Den har vi med de nye handlingsplaner fået tænkt ind i vores koncept på en måde, så kunderne får endnu større udbytte af konferencerne hos os. Ved at bruge naturen kan vi give gæsterne et velfortjent break, som både giver energi til møderne og en ekstra oplevelse med hjem, forklarer direktøren.

For eksempel kan gæsterne komme med én af hotellets kokke, når de går ud for at samle urter og svampe i skoven. Dermed bruger Sinatur de kompetencer, der allerede findes i huset, og som derfor giver god mening for virksomheden.

- Kunderne er glade for muligheden, og udover at vi tjener penge på det, synes vi også selv, at det er sjovt, så det er win-win.

Kari Brandsgård understreger, at designprocesserne er blevet flittigt anvendt også efter workshoppen, bl.a. i opbygningen af Sinaturs nye hjemmeside.

Om Bæredygtig Fremgang
Projektet Bæredygtig Fremgang er et gratis innovationsforløb med fokus i bæredygtig udvikling, der udbydes af Designskolen Kolding i samarbejde med D2i designklyngen.