Bæredygtighed
var i fokus under
BA-modeshow

Modedesignere viste bæredygtige kreationer under Copenhagen Fashion Week

Hver en stoleplads var besat, da bachelordimittender fra Designskolen Kolding fyrede op under årets store modeevent på BLOX i København. Spændingen var høj blandt de, i alt, 11 modedesignere, der for første gang fik mulighed for vise deres designs for branchen.

Fokus på detaljen
Hver kreation var tilført en særlig detalje, der markerede designernes individuelle udtryk og personlighed. I en anmeldelse af showet for The Daily by Copenhagen Fashion Week skriver Sille Ugelvig bl.a. ”at den minimalistisk indrettet catwalk rettede publikums fokus mod kreationerne og detaljerne”.
Også bæredygtighed spillede en helt central rolle i showet. Årets tema havde nemlig fokus på, hvor forskelligartet en bæredygtig tilgang til design kan være. Designerne tager dermed del i de overvejelser, som især finder sted i designbranchen omkring bæredygtighed og genbrug, samt hvordan det kan inkorporeres i produktionen.
Så selvom designerne havde designet kreationer og kollektioner med meget forskellige udtryk, var detaljefokusset og bæredygtighed alligevel tydeligt gennemgående elementer.

Neutrale køn
Ifølge Sille Ugelvig havde flere af designerne ligeledes fokus på det kønsneutrale i kreationerne. Alle kollektioner bestod både af en dame- og herrekollektion, hvor forskellen mellem dem var mindre eller helt udvisket. Den kønsneutrale tendens har bachelordimittenderne grebet med deres egen forståelse for, hvad modedesign er. Derfor skaber designerne hver især et unikt og personligt udtryk. Sille Ugelvig skriver at, det er tydeligt at bachelordimittenderne fra Designskolen Kolding kender deres fag og tidens tendenser, men samtidig lader deres eget personlige udtryk skinne igennem i kreationerne, og hun er ”ikke i tvivl om, at fremtiden for den danske modeindustri bliver spændende”.

Deltagende designere
Amanda Bjerager Vesthardt