Designskolen Kolding leger købmandsbutik i Kina

Forårsruller fra Fritz Hansen, Tiramisu fra Kopenhagen Fur og nori tangplader fra Vola. Det asiatiske tema slår igennem, når Designskolen Kolding præsenterer sit Super Supermarked-koncept i Kina under Beijing Design Week

Det ligner et rigtigt supermarked. Her er fyldte hylder, her er fristende varer, her er tillokkende tilbud. Men hvis du går ind i Designskolen Koldings installation, Super Supermarked, skal du kigge ekstra godt på de ting, du putter i din kurv. Så vil du se, at dine indkøb slet ikke er spiselige, men lavet af overskudsmaterialer fra produktionen i danske virksomheder. Forårsrullerne er af læder, rugbrødet af bølgepap og så videre og så videre.

Ideen med Super Supermarked er at tvinge forbrugeren til at tænke nærmere over sin egen shoppelyst samt reflektere over bæredygtighed og genanvendelse på en sanselig måde. Og nu skal kineserne også prøve konceptet, som er udviklet af Designskolen Kolding. Det sker i forbindelse med et stort, fælles erhvervsfremstød for dansk design under Beijing Design Week sidst i september.

Supermarked i en gastank
At besøge Super Supermarked er lidt som barndommens legen købmand, blot i naturtro størrelse. Emballagerne er enkle og farverige, indholdet i poser, æsker og glas ligner rigtige fødevarer, men er det slet ikke. Tager man eksempelvis et bæger tiramisu i hånden, er det i virkeligheden fyldt med brun-hvide pelsrester leveret af Kopenhagen Fur. På den måde rykker supermarkedets sortiment ved forbrugerens opfattelse af sandt og falsk, og af hvad vi egentlig skal stille op med overskudsmaterialer fra virksomhedernes produktion.

Hele den legende tilgang gjorde også installationen ekstra populær, da den første gang blev præsenteret på Milano Design Week i foråret 2017, hvor snyde-supermarkedet blev nomineret til den prestigefyldte pris Milano Design Award af de italienske arrangører.

På Beijing Design Week har dansk design fået en helt særlig afdeling i en ombygget gastank, og det er også her Super Supermarked rykker ind med hyldevarer og indkøbskurve blandt en mængde andre danske design virksomheder, der alle har arbejdet med et overordnet bæredygtighedstema.

Fakta

• Super Supermarket er et koncept, oprindeligt udviklet af designbureauet Femmes Régionales i samarbejde med Designskolen Kolding. Den kinesiske version er en videreudvikling af konceptet, som to afgængere fra skolen, designerne Susanne Nors og Sisse Falster, har stået for.

• Følgende danske virksomheder har bidraget til Super Supermarked med restmateriale fra deres produktion: KMC, Pressalit, Solar, Easyfood, Republic of Fritz Hansen, Vola, Kvadrat, La Glace, Ecco, Plus Pack, Ewii, Kopenhagen Fur, Royal Dansk og Montana.

• Beijing Design Week afholdes fra den 26. september - 5. oktober 2018. Københavns Kommune er gæstevært ved udstillingen, og har i den forbindelse inviteret en række repræsentanter for dansk design til at medvirke. Læs mere på www.bjdwcopenhagen.org.

For yderligere information om Super Supermarked, kontakt Kommunikationschef på Designskolen Kolding Charlotte Melin, cham@dskd.dk, (45) 4086 5157