Vejen til integration går gennem garderobeskabet

Mere viden om mellemøstlig mode til forskere og virksomheder, og bedre social integration til en gruppe flygtningekvinder. Det er ambitionen for det treårige, tværfaglige forskningsprojekt THREAD, som Designskolen Kolding deltager i

Torsdag den 6. september runger Designskolen på ny af klikkende strikkepinde og syngende fremmede accenter, der øver sig på ord som ’hækle’, ’broderi’ og ’sy på symaskine’. Det sker, når fællesskabet Fenuun starter en ny sæson, der samler kvinder fra mange kulturer om glæden ved godt håndarbejde.

Initiativet er en direkte udløber af et langt større og omfattende samarbejdsprojekt mellem flygtningekvinder, forskningsmiljøer og modeindustri i Danmark. Projektet hedder THREAD og har til formål at afprøve helt nye veje til integration.

- Flygtningekvinder kommer sjældent til landet med kufferten fuld af eksamenspapirer, men de har alligevel en lang række kompetencer og kundskaber, der er utroligt relevante for den danske mode- og tekstilbranche, siger Else Skjold, adjunkt ved Designskolen Kolding:

- For eksempel er der kun ganske få danske designere, der har viden om mellemøstlige kvinders tøjstil. Gennem det her samarbejde, hvor vi blandt andet får adgang til at studere kvindernes garderobe og høre deres historier om hvert stykke beklædning, får vi forskere en ny viden, der hernæst kan omsættes til produktudvikling i den danske tøjbranche.

Meget mere selvstændighed
Til gengæld for at give designere og forskere direkte adgang til at udforske kjoler, slør og smykker, får flygtningekvinderne et formodet forspring i forhold til en vellykket integration. Gennem initiativer som Fenuun, men også gennem prøveansættelser og adgang til et helt nyt netværk, skal de knapt 100 deltagende kvinder gerne stå styrkede i forhold til det danske arbejdsmarked, når projektet rundes af i efteråret 2019.

- THREAD-projektet går ud på at undersøge en ny integrationsmodel, hvor vi bruger mode og tekstil som løftestang. Både på det lokale integrationscenter og hos Business Kolding er vi blevet budt meget positivt velkommen – de har slet ikke været klar over det skjulte potentiale, der ligger i kvindernes håndværksmæssige erfaringer og kundskaber. Derfor håber vi også at kunne finde midler til at fortsætte indsatsen, efter THREAD er afsluttet. Målet er jo at give kvinderne et bedre personligt netværk og en økonomisk selvstændighed på den lange bane, og dermed giver projektet genlyd af både bæredygtighed og social inklusion, siger adjunkt Else Skjold.

OM FENUUN:
Mød op i auditoriet på Designskolen Kolding hver torsdag fra 17.00-20.00. Første gang er torsdag den 6. september. Alle er velkomne, bare man har lyst til at sy, strikke, hækle eller lignende. Tag gerne selv et stykke håndarbejde med, og se så hvad der sker.

OM THREAD:
THREAD er finansieret af Innovationsfonden. Projektet er indskrevet på Center for Tekstilforskning på Københavns Universitet og indbefatter UCC (tidligere Håndarbejdets Fremme), Designskolen Kolding, samt Vikingelandsbyen på Sjælland.