Nye designere har succes på Koldinghus

Stor interesse for Designskolen Koldings afgangsudstilling. Næsten 45.000 har lagt vejen forbi det gamle slot

Siden slutningen af juni har Designskolen Koldings afgangsudstilling, Designer – grib magten!, givet liv til tre af de stemningsfyldte sale på Koldinghus. Med udgangspunkt i design som en betydelig magtfaktor i menneskers liv, har de knap 50 nye designere kreeret nytænkende og kreative afgangsprojekter.

Lovende besøgstal
Antallet af besøgende til Designskolen Koldings afgangsudstilling på Koldinghus har de seneste to år været på den anden side af 60.000. Blot to måneder inde i udstillingsperioden i år har knap et halvt hundrede tusinde været forbi de nye designtalenters afgangsudstilling. Med lidt over halvanden måned tilbage af udstillingsperioden er der grund til at tro, at sidste års rekordstore antal besøgende bliver slået med et par tusinde. Udstillingskurator for Designskolen Kolding og Koldinghus, Anni Nørskov Mørch, er glad for gæsternes positive modtagelse af udstillingen.

- På museet oplever vi dagligt, at gæster spørger specifikt til designernes afgangsudstilling. Udstillingen er blevet et ”must see”, en begivenhed, der giver et sjældent indblik i en praksis, der har stor betydning for vores dagligliv og fremtid, fortæller Anni Nørskov Mørch.

Magt på slottet
Magt er ikke bare temaet for Designskolen Koldings afgangsudstilling, men også Koldinghus’ 750 års jubilæumsudstilling ”Magtens smykker”. Og det skaber en særlig sammenhæng mellem afgangsudstillingen og det øvrige museum på slottet.

- De to aktuelle udstillinger supplerer hinanden rigtig godt. ”Magtens Smykker” dokumenterer, at design og kunsthåndværk historisk har været tæt på magten, og kan fungere som et klart prisme at se magtens historie igennem. Designskolens afgangsudstilling dokumenterer, at nutidens mangfoldige designfaglighed har magt til at påvirke vores nutid og ændre fremtiden, siger Anni Nørskov Mørch.

Oplev afgangsudstillingen
Hvis man endnu ikke har oplevet den flotte afgangsudstilling, kan det stadig nås. Sommerens nyudklækkede designere udstiller på Koldinghus frem til 21. oktober 2018. Det samme gælder for udstillingen ”Magtens smykker”.