Fransk designforsker kom med stærke budskaber

Den franske designforsker, Tiphaine Kazi-Tani, har netop besøgt Designskolen Kolding. Her var hun gæsteforelæser for de studerende på kandidatuddannelsen.

En onsdag formiddag i september står Designskolens Koldings kandidatstuderende samlet i en rundkreds i skolens foyer. De læser haikudigte højt for hinanden, som de selv har skrevet. De handler om deres fremtid som designere. I midten står forsker og underviser fra Saint-Etienne Higher School of Art & Design i Frankrig, Tiphaine Kazi-Tani, og lytter nysgerrigt med.

Designere, ikke magikere
Kreeringen af de korte haikudigte er en del af et større budskab, som den franske designforsker har med til de studerende. I sin forskning undersøger Tiphaine Kazi-Tani designfagets muligheder for at stritte imod fremherskende magtstrukturer i samfundet. Hun er interesseret i hvordan designere og designuddannelser, med deres egne metoder, kan modstå industriel, politisk og økonomisk magt. Centrum for den franske forskers besøg på Designskolen Kolding er, at få de studerende til at tænke over hvad en designer egentlig er, og sætte nye ord på en profession, som ifølge Tiphaine Kazi-Tani, præges af mange forestillinger og fastlagte diskurser.

- Den globale opfattelse af designere er i dag, at vi er en slags tryllekunstnere, som kan løse alting ved at knipse i fingrene og lave magi. Jeg synes ikke, at store problemer som fattigdom og ulighed mellem køn er designernes problemer, de er politiske problemer, de er vores alles problemer. Det er unfair at bede designere om at løse dem, og de færreste har mulighed for at gøre det. Det er et spørgsmål om, at redefinere hvad vi kan gøre, hvad vi skal gøre, hvad vi ikke skal gøre og sætte vores egne ord på det, siger Tiphaine Kazi-Tani.

Den franske designforskers ord har vagt genklang i rundkredsen af kandidatstuderende. ”Who asks the questions | If design is the answer | Rise, rebel, resist”, lyder et af de studerendes haikudigte. I Designskolen Koldings foyer hersker der en fælles stemning af, at designerne skal tage magten.

At undslippe normer
For Tiphaine Kazi-Tani handler dagen som gæsteforelæser på Designskolen Kolding også om, at fortælle de studerende, at de ikke skal bukke under for normer, men sætte deres egen dagsorden.

- Design er allerede fyldt med skabte diskurser, som er meget svære at slippe fri af. Derfor skal vi som designere være meget forsigtige med ord, der efterhånden klinger lidt hult - for eksempel innovation, teknologi og bæredygtighed. Det ender med at blive rene talemåder, som vi ikke tænker over hvad betyder. Jeg vil foreslå de studerende at tænke over, hvad deres opgave og formål som designere er. De skal prøve at gøre sig fri, af de diskurser de bliver taget ind i, og forsøge at blive mere aktive i definitionen af hvad de kan gøre, før de bliver påtvunget en agenda, som ikke er deres egen, siger Tiphaine Kazi-Tani.

Manifester om egne veje
Tiphaine Kazi-Tani introducerer også de studerende til ideen om at lave manifester, som et redskab til at fortælle andre hvad de vil som designere. Med manifesterne vil Tiphaine Kazi-Tani have de studerende til at tænke dybere over deres hensigter som kommende designere.

- Ideen med manifesterne er, at vi vil anfægte og stille os spørgende over for de normer der findes omkring design, og spørge os selv om det virkelig er det, vi vil være en del af. Et manifest handler ikke om at overtale nogen, det handler om at finde de mennesker der tænker på den samme måde som dig selv, og sende et signal som siger – jeg er her, og vi kan arbejde sammen i den her retning. Det vigtige er ikke at tænke over, om det er den helt rigtige retning. Det der har betydning er, at det er netop den man vil kæmpe for, siger Tiphaine Kazi-Tani.

Hvis du er blevet nysgerrig på de studerendes manifester, kan du se dem alle ved at følge linket til højre.