Afgangsudstilling slår rekord… igen

Besøgstal viser, at nye designere for alvor har grebet magten på Koldinghus.

De nyudklækkede designere fra Designskolen Kolding udstiller traditionen tro deres afgangsprojekter på Museet på Koldinghus. Under overskriften ”Designer – grib magten!”, har afgængernes udstilling tiltrukket flere besøgende end nogen sinde før. Med lidt over en uge tilbage har knap 67.000 gæster set Designskolen Koldings afgangsudstilling på museet på Koldinghus og dermed sat besøgsrekord.

Du kan nå det endnu!
Det er efterhånden sidste udkald, hvis man vil nå at se designerne gribe magten med tøj, smykker, møbler og meget andet. Søndag d. 21. oktober i efterårsferien er sidste åbningsdag for udstillingen. Hvis du ikke allerede har set ”Designer – grib magten!”, så tag et smut forbi Koldinghus og oplev på samme tid den fascinerende udstilling ”Magtens smykker”, som ligeledes lukker søndag i uge 42.

- De to aktuelle udstillinger supplerer hinanden rigtig godt. ”Magtens Smykker” dokumenterer, at design og kunsthåndværk historisk set har været tæt på magten og kan fungere som et klart prisme at se magtens historie igennem. Designskolens afgangsudstilling dokumenterer, at nutidens mangfoldige designfaglighed har magt til at påvirke vores nutid og ændre fremtiden, siger udstillingskurator for Designskolen Kolding og Koldinghus, Anni Nørskov Mørch.

Et samarbejde med stigende succes
Siden Designskolen Kolding og Koldinghus i 2013 indgik et samarbejde om at formidle afgængernes projekter på det gamle slot, er interessen vokset år for år. Da Designskolen Kolding og Koldinghus for første gang åbnede dørene for et bredere publikum, gik ikke færre end 30.000 igennem billetsalget. Siden er både interessen og besøgstallet for afgangsudstillingen steget markant.

- På museet oplever vi dagligt, at gæster spørger specifikt til designernes afgangsudstilling. Afgangsudstillingen er blevet et ”must see”, en begivenhed, der giver et sjældent indblik i en praksis, der har stor betydning for vores dagligliv og fremtid, fortæller Anni Nørskov Mørch.

Samarbejdet mellem Designskolen Kolding og Koldinghus fortsætter selvfølgelig, og forberedelserne til næste års afgangsudstilling er allerede i fuld gang. Så besøgende kan godt begynde at glæde sig til, at slottet atter fyldes med spritnyt design – det gør det nye kuld af designere!