Designere bygger bro mellem menneske og digitalisering

En digital fodboldtræner, en palle-sorterer eller en app til energilagring er blandt de projekter, der for tiden blinker hen over designernes skærme i DigiHub på Designskolen Kolding

”Smart energilagring handler om at udvikle batterier, der kan gemme energi fra solceller. Det er en kompleks teknologi der skal gøres ukompliceret for dem, der skal betjene batterierne. Derfor bidrager vi designere med at oversætte de tunge data til en app, som hjælper slutbrugerne med at forstå forholdet mellem den energi, der produceres, og den der forbruges,” siger Rasa Pamadytyte, videnskabelig assistent og projekt koordinator i DigiHub på Designskolen Kolding.

Projektet med smart energilagring er et konkret eksempel på, hvad skolens digitale taskforce har arbejdet med siden juni i år. I samarbejde med en række danske SMV’er og andre designvirksomheder hjælper DigiHub med at udvikle nye digitale produkter, løsninger eller koncepter under det nationale tiltag DigitaliseringsBoost.

Udfordrer løsningerne
Undersøgelser har vist, at mange mindre virksomheder ser digitaliseringen som en stor og lidt uoverstigelig, fremtidig opgave, og det har fået Danmarks fem væksthuse til at rykke med tilbuddet om et boost, der blandt andet betyder hjælp fra designere til at bygge bro mellem det digitale koncept og de relevante slutbrugere. Og det match af kompetencer giver rigtig god mening, siger Designskolens rektor, Elsebeth Gerner Nielsen:

”Det er min overbevisning, at netop designerens evne til at fungere som katalysator for den her type samarbejde rummer et enormt potentiale, for at gøre de digitale/teknologiske produkter og tjenester mere intuitive og brugerorienterede,” siger hun men understreger også, at ”…det hverken er ønskeligt eller muligt at gøre designerne tilnærmelsesvis så dygtige i teknologi og videnskab, som dem, der tager dedikerede uddannelser inden for disse områder. Men den grundlæggende indsigt, vi på Designskolen Kolding kan give de studerende, giver dem grundlaget for at tænke med, undersøge og udfordre de digitale og teknologiske løsninger, der ellers risikerer at fejle på det afgørende punkt: forståelsen af menneskers behov, adfærd og motivationsfaktorer.”

Adgang til viden
Tilbage i DigiHub letter Rasa Pamadytyte gerne yderligere på låget til projektkassen, hvor flere af de igangværende samarbejder for tiden spirer. Eksempelvis en ny teknologi til at styre og spore europaller på større varelagre; eller et helt nyt design til 3D printere. Og så er der ’Footyfication’, en digital fodboldtræner, der kan måle den enkelte spillers performance og give direkte, digitalt feedback under træning. Dermed afløses den menneskelige træners brøl og gestikuleren af mere behagelige små lyd- og lyssignaler, og samtidig får mennesketræneren et digitalt overblik over de forskelliges resultater.

”Vi designere har stået for en række observationer af de daglige træningsmiljøer og interviewet trænerne om de forskellige behov. På den måde har vi kunnet bidrage til udviklingen af en løsning, der passer præcist ind i spillernes naturlige omgivelser,” fortæller projektkoordinatoren om samarbejdet med den virksomhed, der har stået for produktudviklingen, samt to involverede klubber i Vejle og Odense.

”Projektet er ikke så langt endnu, men baseret på vores observationer har vi kunnet levere nogle 3D modeller, der nu skal testes yderligere,” siger Rasa Pamadytyte og tilføjer, at ideen med DigiHub netop er at give SMV’erne adgang til en række meget forskellige fagligheder og designviden:

” Virksomhederne er meget begejstrede for perspektivet i, at vi, gennem designskolens netværk af både undervisere og studerende, kan hjælpe dem med at skalere og findyrke deres ideer, så de bliver bragt til live. Så sent som i denne uge sagde en af virksomhederne til os, at samarbejdet var en sand øjenåbner.”

Udover DigiHub bidrager Designskolen Kolding også til Væksthus Syddanmarks projekt ’Digital Omstilling’, samt til Erhvervsministeriets ’Sprint Digital’.

Faktaboks 1: FEM PROJEKTER OG FLERE BOBLERE
På kun få måneder er samarbejdsprojekterne strømmet ind i Designskolens DigiHub. I skrivende stund er følgende enten på tegnebrættet eller i pipeline:
• (Re) design af løsning til energilagring
• Ny løsning til håndtering af film
• Design af specifik ny robotteknologi til det kinesiske marked
• Automatisk pallesortering til større lagre
• Footyfication – en digital fodboldtræner