Designere greb magten og takker af

Årets afgangsudstilling sprang alle rammer med knap 80.000 besøgende

Nye designere har de seneste fire måneder vist deres endelige afgangsprojekter på Museet på Koldinghus. Siden 29. juni har den smukke ruinsal dannet rammen om designs med fokus på magt - en udstilling med særlig sammenhæng til slottes 750 års jubilæumsudstilling ”Magtens Smykker”. Og den kombination har været helt rigtig, mener slottets udstillingskurator Anni Nørskov Mørch:

- De to udstillinger har supplereret hinanden rigtig godt. ”Magtens Smykker” dokumenterer, at design og kunsthåndværk historisk set har været tæt på magten og kan fungere som et klart prisme at se magtens historie igennem. Designskolens afgangsudstilling dokumenterer, at nutidens mangfoldige designfaglighed har magt til at påvirke vores nutid og ændre fremtiden, siger hun.

Ikke færre end 30.000 gik igennem billetsalget, da Museet på Koldinghus og Designskolen Kolding første gang præsenterede et bredt publikum for de nyuddannede designeres projekter. Siden da er besøgstallet kun blevet højere og højere for hvert år - og endnu engang kan de to designinstitutioner krone samarbejdet med besøgsrekord - helt præcist 79.587 havde været igennem billetsalget, inden nøglen blev drejet for sidste gang.

Designskolen vil gerne takke Museet på Koldinghus, Tina Midtgaard, Henrik Vibskov, Christian Bason, Mads Quistgaard, alle designere og sidst men ikke mindst de mange gæster, der lagde vejen forbi. Håber vi ses igen til næste år.

Tak for støtte til Dansk Tennis Fond, Augustinus fonden, Den Faberske Fond, Nordea Fonden, Tage Vanggaard og Hustrus Fond, Ernst B. Sund Fonden, Sydbank Fonden, 15. Juni Fonden og Kolding Kommune.