På Designskolen kan kandidater komme fra mange kanter

Når Designskolen Kolding holder åbent hus den 30. januar, håber man, at studerende fra andre uddannelser også vil kigge forbi for at høre mere om skolens tre kandidatuddannelser

”Hvis du vil udvide dit kompetencefelt både fagligt, innovativt og kreativt, er DSKD et rigtigt godt sted at bygge videre på din bachelor. Det er en uddannelse, hvor det forventes, at du selv tager styringen og skaber innovation,” siger Liv Lindberg, som for tiden læser en kandidat i Design for People - Industrielt design, på Designskolen Kolding.

Liv Lindberg har oprindeligt læst sin bachelor på VIA Design og Business i Herning, men valgte altså at fortsætte sit studie i Kolding for at udbygge de designmæssige kompetencer: ”Jeg er meget interesseret i at designe hjælpemidler, fordi det er et område, hvor der er stort potentiale for innovation. Jeg vil rigtigt gerne have et alsidigt job, hvor jeg kan udfolde mine innovative færdigheder indenfor design samtidig med, at jeg virkelig gør en synlig og mærkbar forskel for verden omkring mig,” siger hun om årsagen til sit valg af studiested.

Videns-variation
Liv Lindberg er langt fra en undtagelse. På Designskolen vil man nemlig meget gerne have ansøgere til uddannelsen ’udefra’, på grund af den mangfoldighed det skaber såvel fagligt som i studiemiljøet, forklarer skolens prorektor, Lone Dalsgaard André: ”Først og fremmest vil vi naturligvis gerne have, at vores egne bachelorer fortsætter. Men samtidigt vil vi også gerne have ansøgere med andre relevante bacheloruddannelser til at søge ind på vores kandidatuddannelse. Det giver en helt særlig variation i viden, som er interessant for os som skole,” siger hun og forklarer, at man sidste år til skolens åbent hus arrangement oplevede stor interesse for de tre nye kandidatspor; Design for Planet, Design for People eller Design for Play. Derfor håber Lone Dalsgaard André også at møde mange nysgerrige besøgende i år, så de kan snuse til studiemiljøet før ansøgningsfristen, som for kandidatuddannelsens vedkommende er den 1. marts 2019.

Mix af forskellighed
På Design for Play finder vi en anden kandidatstuderende, der også kommer med alternativ baggrund: nemlig Nanna Amalie Dahl, der egentlig er uddannet kaospilot. ”Undervejs i mit studie på Kaospiloterne blev jeg meget optaget af legen som ressource,” siger hun: ”Men jeg havde svært ved at finde viden og netværk indenfor feltet, der ikke kun arbejdede med børn. Da jeg fandt ud af, at Designskolen oprettede en helt ny kandidat i Design for Play, besluttede jeg mig for at søge ind. Jeg har skullet vænne mig til, at de, der har en bachelor her fra stedet, er håndværksmæssigt stærkere end mig. Der har de et lille forspring. Til gengæld medbringer jeg en masse viden om strategi og proces, som jeg kan bidrage med. Vi er flere på holdet, der kommer ude fra, og der er også flere udenlandske studerende. Så der er et interessant mix af baggrunde på holdet,” slutter Nanna Amalie Dahl.

Åbent hus arrangementet finder sted på Designskolen Kolding onsdag den 30. Januar klokken 10-17.