Hvad gør et hjem til dit hjem?

Når Designskolen Kolding byder indenfor ved Milan Design Week, sættes der fokus på, hvilke genstande, der får os til at føle os hjemme

I det 21. århundrede er 'hjem' blevet mere hybridt, mobilt og globalt. Mange har et hjem i konstant bevægelse og en digitalt mættet livsstil har medført, at vi er nødt til konstant at være "til stede", uanset hvor vi befinder os. Men hvor føler vi os hjemme? Og hvordan? Velkommen indenfor, når Designskolen Kolding med installationen ’A home is a home is a home’, rejser spørgsmålet: Hvad gør et hjem til dit hjem?

Med verdens største skueplads for design som ramme udforsker udstillingen forholdet mellem de ejendele, vi holder mest af, og forestillingen om et ’hjem’. En studerende, en langturschauffør og en tilflytter til Danmark er nogle af de mennesker, der generøst har delt deres historier og peget på de fem ting, der får dem til at føle sig hjemme. F.eks. langturschaufføren, der inden for det seneste år har krydset 25 landegrænser, og som føler sig hjemme mere end ét sted:

"Jeg har to hjem: et 'stort hjem' som er mit hus og et 'mindre hjem' som er bilen jeg rejser rundt i verden i. Jeg kan ikke forestille mig at være væk fra mit 'store hjem' i mere end fem uger, men jeg kan heller ikke være i mit 'store hjem' i længere perioder af gangen. Jeg savner mine ture. Det er ikke alle, der kan leve sådan."

Design med affektionsværdi
Med afsæt i en række workshops udført af smykkedesigner Yuka Oyama, har studerende fra Designskolen Kolding designet tre skulpturer med dertilhørende accessories, der hver især fortæller en historie om tre udvalgte personer:

”Installationerne skaber en scene, hvor man har mulighed for både at være aktør og beskuer på samme tid. Vores ejendele har ikke kun en funktionel værdi, men giver os også en følelse af tryghed – en identitet. Det gør sig særligt gældende for smykker. Et smykke er en slags biografi, der kortlægger bærerens historie, hvor det kommer fra, og hvor det er på vej hen”, siger Yuka Oyama.

I en tid, hvor ressourcemangel og klimakrise kræver både nytænkning og grøn bevidsthed, peger udstillingen på, hvordan en undersøgelse af, hvordan genstande giver emotionel værdi, kan bruges til at udvikle meningsfuldt design. Det betyder bl.a., at man som studerende – både i projektet og på Designskolen Kolding generelt - gør et stort feltarbejde forud for en designproces for både at blive klogere på menneskers behov og relationer, og for at finde ud af, hvad der skal til for at sikre værdi og levetid i designet. Og netop det at kunne formgive identitetsskabende design, er noget skolen dagligt ruster de studerende til at kunne beherske:

”Det er fælles for alle nyuddannede designere, at de træder ud i en verden, der er præget af globale kriser og en stærk bevidsthed om ressourceknaphed – et spørgsmål, der aktualiseres under Milan Design Week, der på en og samme tid eksponerer et fascinerende men også en skræmmende overflod af nye designs. Netop derfor er det vigtigt, at vi som designere designer noget, mennesker passer på,” fastslår fagleder Josephine Winther.

’A home is a home is a home’ kan opleves i Ventura Future, Via Tortona 54, når Milan Design Week løber af stablen 9. - 14. april 2019.
Åbningstider: Alle dage 9.30 - 20.00 undtagen søndag, hvor udstillingen lukker kl. 18.00.
Onsdag åbent til 22.00

Følg med i processen på Instagram: @a_home_is_a_home_is_a_home og på skolens hjemmeside www.designskolenkolding.dk/ahomeisahomeisahome

Link til fotos

Artistic Director: Yuka Oyama
Fagleder Accessory: Josephine Winther
Studerende: Josephine Graff Vallant (Instasgram), Anne Sonnichsen (Instagram), Frederikke Ryhl Toft, Diana-Maria Cercel, Thora Thestrup Okkels, Eimile Zalubaite (3D digital tech), Elzbieta Pietak
Kommunikation og PR: Visuel identitet/grafisk design: Jacque et Brigitte , fotograf Katrine Worsøe, designer Allan Schmidt, producer Jens Bo Thomsen, kommunikationsmedarbejder Marianne Baggesen Hilger og kommunikationschef Charlotte Melin
3D Tech: Patrick Bomholdt
Sound Tech: Jana Irmert (Recording), Robert Cole Rizzi (Installation)

Tak til LEGO Fonden, Augustinus Fonden, Gabriel, JX Nippon ANCI og Kolding Kommune

Video: Frederikke Ryhl Toft sætter ord på de 5 ting, der får hende til at føle sig hjemme.