Bæredygtigt designkoncept

Som forbrugere køber vi og smider væk, før tøjet er slidt. Men ville dit tøj få større værdi for dig, hvis du selv var en del af designprocessen?

Modebranchen ender ofte med at producere til forbrændingen, selvom mange forbrugere har et overforbrug.

- Vi står jo over for nogle udfordringer i branchen, hvor vi bruger for meget tøj. Vi producerer for mange ting, så hele det her spørgsmål om et forbrugssamfund sætter en ny dagsorden for modebranchen også.

Dette fortæller Louise Ravnløkke, som i sit ph.d.-projekt på Designskolen Kolding har udviklet et designkoncept, hvor forbrugeren kan være med til at designe sin egen strikbluse. Hun håber, at ph.d.-projektet kan inspirere virksomheder til at genoverveje deres forretningsmodel og designproces, og at de lader sig anspore til at indføre en model som hendes.

Designkonceptet giver forbrugeren 97.000 kombinationsmuligheder
Louise Ravnløkke opbevarer designkonceptet til strikblusen i en kasse. Kassen gemmer på et udvalg af materialeprøver, hvor strikstrukturen kan vendes på begge ledder, så enten vrangsiden eller retsiden vender udad. Samtidig opbevarer kassen forskellige farvemuligheder. Der er blandt andet en blå, grøn, orange og en beige. Farverne passer sammen på kryds og tværs.

- Og det gør de, fordi på de forskellige blusemodeller er der egentlig mulighed for, at man kan have den helt klassiske ensfarvede, men der er også mulighed for, at man kan kombinere nogle af de her farver i form af detaljer. På cardiganen her - jamen der kan man på det bånd, der løber indvendigt i cardiganen, have sådan en skjult detaljefarve, som i det her tilfælde er en grøn med en lyserød kant, og på den måde så kan man gøre blusen til sit helt eget udtryk.

Desuden giver designkonceptet forbrugeren mulighed for at vælge, om blusen skal være åben eller lukket. Valgmuligheden er en del af konceptet, fordi nogle gerne vil have en cardigan, som er let at tage af og på, imens andre foretrækker én, der er lukket, fordi de måske synes, at den stil passer bedre til dem. Forbrugeren kan også vælge, om strikblusen skal være kort eller lang, så den passer til kropsproportionerne alt afhængig af, om personen er kort i livet, har lange ben, smalle skuldre og/eller brede hofter.

- Faktisk så er der 97.000 forskellige kombinationsmuligheder i, hvad der måske umiddelbart ser ud som et ret begrænset koncept. Men der er ret mange forskellige valgmuligheder, og det kan være svært at træffe den her slags valg. Så en af de muligheder, der faktisk også er, det er, at man kan vælge, at designeren foreslår et valg til én, fortsætter Louise Ravnløkke.

Forbrugeren bliver glad for den designede strikbluse
47 kvinder har indirekte hjulpet Louise Ravnløkke med at udvikle designkonceptet, da hun har interviewet dem for at finde ud af, hvilke kombinationsmuligheder der skulle være en del af konceptet. Desuden bad hun dem om at kategorisere deres egne strikbluser, så hun kunne få et overblik over, hvor ofte de bruger dem. Nogle bruger de sjældent eller aldrig, imens de bruger andre strikbluser en gang imellem eller ofte. De 47 kvinder har alle taget stilling til, hvordan de gerne vil have deres strikbluse designet. Tre af kvinderne fik produceret den strikbluse, de selv havde været med til at designe.

- Og der var jeg ude at tale med dem efter et halvt år og så igen efter et år, hvor bluserne de fik en ret god placering i den her bunke, hvor de bliver brugt ofte, og jeg var selvfølgelig nysgerrig på at finde ud af, jamen hvad er det så, der gør, at de egentlig har lyst til at bruge den her bluse ofte. Og noget af det, som gjorde det, det var i høj grad, at de bare syntes, den passede godt til dem. Farven fungerede og ikke mindst pasformen fungerede. Det var ikke noget, at skuldersømmen begynder at hænge, eller ærmerne er for lange, og det havde en positiv effekt på, at de blev ved med at bruge bluserne ofte.

Production on demand
Hvis Louise Ravnløkkes designkoncept bliver en realitet for forbrugeren, så bliver der produceret pr. bestilling og ikke til overflod i x antal størrelser i small, medium og large.

Konceptet er allerede kendt fra NikeID, hvor forbrugeren træffer en række designvalg. Heriblandt kan man også vælge striksko. Derudover har en engelsk virksomhed udviklet software, som gør det muligt for designkonceptet at tale sammen med strikkemaskinerne. Derved bliver de beslutninger, man træffer, programmeret direkte til strikkemaskinen.

- Og det er noget af det, som er tungt i produktionen af strik, det er den her programmeringsdel, og det, at de har fundet softwareløsninger til at lette den programmeringsdel, gør en ret stor forskel i forhold til at kunne tænke produktion på nye måder, siger Louise Ravnløkke.

Designerens rolle ændrer sig i takt med at, der udvikles nye produktionsformer. Et koncept som Ravnløkkes tvinger designeren til på én gang at producere et helt koncept eller kollektion, som passer sammen på forskellige måder, sådan at det ser fedt ud næsten uanset, hvordan forbrugeren kombinerer det. Men samtidig er der mange fordele ved at producere på den måde.

- For det første er det en økonomisk fordel for producenten, at man ikke har et lager, der ligger og ligesom venter på at blive solgt, men også hvis det her lager så ikke bliver solgt, jamen så er det typisk, at de her bluser bliver sendt på forbrændingen eller sorteret fra på anden vis. Og det er jo her, hvor miljøspildet også kommer ind, at ved at producere til den enkelte, den som faktisk gerne vil bestille/købe den her bluse, jamen så bringer vi igen den her produktion ned og sænker den her produktionsvolumen, som vi har gang i, slutter Louise Ravnløkke.

Hør mere om projektet ved at lytte til podcasten og find de øvrige afsnit her