Materialestudier udløser designpris

Hendes mission om at sikre en mere bæredygtig fremtid sikrede studerende ved Designskolen Kolding en pris ved Danish Design Award

Materialenørd og aktivist. Det er ord Maria Viftrup benytter, når hun beskriver sig selv. I sin kærlighed til materialer og omtanke for miljøet har hun skabt kunstprojektet ’Temporary Archive of Object Ecosystems’ – en interagerende oplevelse bestående af små figurer, støbt i bioplast, der kan sættes sammen på forskellige måder. Med figurerne danner studerende ved Designskolen Kolding, Maria Viftrup, rammen for et særligt sanseligt samtaleforum, hun inviterer folk ind i. Udgangspunktet er, at de sammen skal bygge skulpturer af figurerne, og det leder oftest til, at de også begynder at tale sammen om materialer:
- Når folk begynder at udforske de forskellige objekter for at sætte dem sammen, så vækkes en nysgerrighed hos dem, der får dem til at igangsætte en samtale om forbrug. Hvor lang levetid skal et produkt have? I hvor stort omfang benytter vi plastik i fremtiden? Hvornår er et produkt brugbart? Det resulterer i nogle virkelig interessante samtaler, lyder det fra Maria Viftrup.

Maria Viftrups arbejde er grundlagt i det tværfaglige felt mellem kunst og design med den ene mission at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Med ’Temporary Archive of Object Ecosystems’ sætter hun scenen for at samtale på en legende og positiv måde:
- Når folk er sammen om at skabe noget i dette forum, opstår samtalerne helt naturligt. Der er ingen løftede pegefingre eller formaninger, og det tror jeg er vigtigt, når man italesætter så komplekst et emne som forbrug, siger hun.

Maria Viftrups projekt placerer sig et sted mellem kunst og design - noget, der netop fik Danish Design Awards jury til at tildele hende prisen ’Young Talent’ ved prisshowet Danish Design Award, der blev afholdt mandag den 13. maj i Industriens Hus.
- Maria Viftrup repræsenterer den kunstneriske side af dansk designuddannelse, og vi balancerer på grænsen til et kunstprojekt. Det er en introduktion til design gennem materialets kultur og et glimrende eksempel på, hvordan dansk design DNA er forankret i den næste generation af designere.