Mød årets
afgængere

United Diversity - Afgangsudstilling 2019

Kom og vær med, når det nye hold af designere kridter banen for fremtidens designlandskab op i. De er over 50 talenter, de er vidt forskellige, de er et hold. De er United Diversity, og nu springer de UD!

Årets mange afgangsprojekter iscenesættes i Museet på Koldinghus’ Dansesal, der til lejligheden er omdannet til en hybrid af forskellige sportsbaner, hvor de unge designtalenter udfolder sig inden for og uden for banestregerne. I udstillingens centrale spillertunnel kan man møde alle designerne og høre om deres ambitioner for fremtiden i portrætfilm suppleret med citater og autografer.

På banen rundt om spillertunnelen vises årets afgangsprojekter fra seks faglinjer. Det legende element i udstillingen er inspireret af skolens nye kandidatuddannelse DESIGN FOR PLAY, der sender sit første kuld PLAY-designere ud i år. Selvom DESIGN FOR PLAY kun er én blandt flere kandidatuddannelser på Designskolen Kolding, er legens nysgerrige udforskning af et emne og åbenhed over for det uventede i en proces en fællesnævner for alle de nyuddannede designeres metode.

Dette år byder på en nyhed mere, da skolens første hold af accessory-designere tager afgang. Accessory-designerne arbejder med kropsbåret tilbehør, der både kan have en praktisk funktion og give udtryk for bærerens identitet, såsom sko, tasker, smykker og wearables, der kombinerer velfærdsteknologi med smykkedesign. Sammen med PLAY- og accessory-designerne udstiller også de nyuddannede designere fra de velkendte faglinjer: modedesign, tekstildesign, industrielt design og kommunikationsdesign.

Årgang 2019 er præget af stor diversitet i kulturelle og faglige baggrunde, projekttyper og faglinjer, men tager afgang som et hold - fuld af virkelyst og konstruktive perspektiver på en verden, der kalder på nye løsninger.

Tid og sted
Udstillingen kan opleves 28. juni til 29. september 2019 på Museet på Koldinghus.

Tak til
Augustinus Fonden, Den Faberske Fond, Tage Vanggaard og Hustrus Fond, Krogager Fonden og Kolding Kommune.

"Produkter skal designes med forståelse for den kontekst, de skal blive en del af."
Madison Scheper, industrielt design

"Design handler om forandring, om a se ting fra nye perspektiver og stræbe efter at forbedre dem."
Cinzia Damonte, Design for Play

"Jeg bliver inspireret af design, som rejser spørgsmål og inviterer til dialog."
Lorenzo Bigatti, kommunikationsdesign

"Design handler om at skabe mening, der rækker ud over den fysiske form.”
Jovana Durovic, tekstildesign

"Jeg vil inspirere mennesker til at skabe en forbindelse til deres tøj fremfor at smide det væk.”
Tzlil Ross, modedesign

”For mig betyder bæredygtighed, at alle materialer i et produkt kan genanvendes.”
Danica Mlynarikova, Accessory Design

This years MA projects