Menneske, oplev din legende krop

Daniel Salazars armbånd opfanger kroppens impulser og omsætter dem til musik og visualiseringer.

På den måde kan for eksempel syge børn få et mere fortroligt forhold til deres egen krop – gennem leg.

Emma ligger på hospitalet. Det er ikke vildt fedt, når man er fire år, og hellere ville være i børnehave med vennerne. Og selvom alle lægerne og sygeplejerskerne er supersøde, så kan alle instrumenterne, skærmene og de bippende maskiner godt være lidt skræmmende. For hvad er det, de måler? Og hvad er det egentlig, der sker inde i min krop?

Legen lindrer på hospitalet

På trods af alle gode intentioner i sundhedsvæsenet bliver det nemt en utryg oplevelse for børn at være indlagt. Både børn og voksne konfronteres på hospitalet med dele og funktioner i deres krop, som de er uvante med, og mange oplever sig selv som et fremmed objekt i det medicinske miljø. Men sådan behøver det ikke at være, mener Daniel Salazar, som er nyuddannet kandidat i Design for Play fra Designskolen Kolding. Han har designet en række legende, digitale oplevelser, der skal hjælpe os alle, om end primært børn, til at få en bedre kontakt til vores egen krop.

Fascinerende kompleksitet fremfor ulækker krop

”De fleste af os bryder os ikke rigtig om at tænke over, hvad der er inden i vores kroppe, og da slet ikke i en sygdomssituation, hvor vi forbinder vores kroppe med noget uperfekt, smertefuldt, ja ligefrem ulækkert. Men jeg vil gerne skabe en legende oplevelse, der minder os om den fascinerende kompleksitet, vi rummer.”

Fra hjerteslag til hiphop

Helt konkret vil Daniel Salazar have os til at opleve kroppen i billeder og lyd. Derfor har han designet et armbånd, der måler kroppens funktioner, som puls eller blodtryk, hvis data overføres til en app. Her ’oversætter’ app’en så pulsslaget til musik og til en visuel oplevelse på skærmen Og pludselig er det abstrakte hjerteslag fra en muskel, vi aldrig har set, omdannet til noget sjovt, legende og nydelsesfuldt som musik. Samtidig kan læger og sygeplejersker følge med i kroppens tilstand gennem de samme målinger.

Involvering giver mening – også i fremtiden

Daniel Salazar har samarbejdet med børneafdelingene på hospitalerne i Viborg, Odense og Vejle. Og derudover har han testet sin idé på familiemedlemmer i hjemlandet Colombia.

”Jeg håber på at kunne udfordre den nuværende tankegang i sundhedssystemet, hvor et barn bare er en passiv patient. Når vi inddrager legen, kan vi involvere børnene i behandlingen på en helt anden måde ved at lade dem udforske sig selv og forstå deres kroppe. Lige umiddelbart gør det selvfølgelig den aktuelle behandling sjovere og nemmere, men også på sigt er det med til at forme mennesker, der har et mere positivt forhold til deres krop!”

Daniel Salazar samarbejdede med organisationen EON Reality, der arbejder med Virtual Reality og Augmented Reality, altså konstruerede digitale verdener eller digitale lag, lagt oven på den virkelige verden, som for eksempel i spillet Pokémon. EON Reality kunne med deres teknologiske kompetencer give Daniel den fornødne sparring i forhold til at udvikle et realistisk projekt. Samtidig kunne Daniel med sin uddannelse skærpe EON’s interesse for at bringe legen ind i projekter.

Samarbejdspartner: EON Reality, Viborg Hospital.