Foldeskærmen til en fragmenteret nutid

Foldeskærmen ’50%’ er designet til et single-liv i nutidens metropoler, men med reference til traditionelt håndværk.

Po Chung Chen er inspireret af danske designklassikere som Y-stolen i sit bud på et møbel til den moderne designscene.

Med sin blanding af buddhistiske templer, klassisk østasiatisk arkitektur, knejsende skyskrabere og en buldrende industrihavn er Kaoshiung, den andenstørste by i Taiwan, tæt på prototypen på en asiatisk metropol. Her trives tradition og modernitet side om side – eller skulle man hellere sige skulder ved skulder, for som i så mange af verdens andre voksende byer er befolkningstætheden høj.

Singleliv på få kvadratmeter

Her bor folk cirka tre gange så tæt som i København, og i det konkurrenceprægede samfund med arbejdsuger på omkring 60-70 timer har de færreste tid til at finde sig en partner, så over halvdelen af indbyggerne er single. Kvadratmeterpriserne er tårnhøje og måltiderne indtages alligevel ude i byen, så derfor er den gennemsnitlige bolig i Kaoshiung på 14 kvadratmeter. Det er den virkelighed, Po Chung Chen kommer fra, og den virkelighed, han designer til. Men designet er lige så relevant i verdens andre metropoler, hvor single-liv og små boliger er fremherskende tendenser.

Fortid og nutid i træ

Po Chung Chen har netop afsluttet sin uddannelse som industriel designer på Designskolen Kolding med designet af en foldeskærm, der matcher det moderne menneskes behov. Skærmen er udelukkende fremstillet af naturmaterialerne ahorn og valnød, og forener traditionelt taiwanesisk kunsthåndværk med inspiration fra danske designklassikere. Designet er minimalistisk, let og luftigt og valget af naturmaterialer gælder også alle samlinger i møblet. Teknikken er imidlertid baseret på traditionelt håndværk, hvor netop træsamlinger leverer den fleksibilitet, der skal til i en jordskælvs-hærget region.

”Jeg gik rundt på gaderne i Taiwan og så på udbuddet af møbler. Enten var det design a la IKEA, hvor håndværket er gået helt til bunds på bekostning af masseproduktionen. Eller også var det klassisk taiwanesisk håndværk, der var konstrueret med stor håndværksmæssig ekspertise – men bare tungt og utidssvarende. Det inspirerede mig til at skabe et møbel, der repræsenterer både vores identitet, kultur og liv, men i et nutitdigt udtryk,” fortæller han.

Garderobe og livsstilmarkør

Foldeskærmens oplagte funktion er at bruge den som en fleksibel rumopdeler i et mikroskopisk hjem. Men den er så meget mere end det. Stativet fungerer nemlig også som en slags garderobe, hvor ejeren kan udvælge netop de sæt tøj, der p.t. er i brug, eller er ens absolutte yndlings-outfit. Dermed bliver skærmen til en slags personligt lærred, hvor ejeren kan udtrykke sin identitet og stil, og hvor skærmen transformeres til hjemmets vigtigste og helt unikke udsmykningsgenstand.

”Tøj er jo det, vi dekorerer os selv med, og hvor vi udtrykker vores stil. Men hvorfor skal vi bare smide det i skabet, når vi er hjemme. Når du hænger dit tøj på min skærm, kan du tegne lige præcis det billede af dig selv, som du vil. Er du en cool business-type med jakkesæt? Er dit tøj grafisk og stramt? Vildt og farverigt? Eller funky streetwear? Eller har du brug for en mannequin til at teste hvilket tøj, der passer godt sammen?”, spørger Po Chung Chen.

De komplementerende halvdele

Navnet på designprojektet er ’50%’, forstået som den ene halvdel. Po Chung Chen forklarer: ”Begrebet 50% fanger rigtig mange af dimensionerne i mit projekt. Over halvdelen af os er single – og de fleste af os leder efter vores fremtidige anden halvdel. Du køber skærmen – men den er kun halvt færdig, for du gør den komplet med din tilføjelse af dit eget tøj. Skærmen symboliserer halvt modernitet, halvt traditionalitet. Og så er den i øvrigt også en lidt ironisk kommentar til, at vi tit kun reelt bruger halvdelen af det tøj, vi ejer,” siger han.

Endelig samler skærmen også det taiwanesiske og det danske i ét møbel:

”En af prototyperne til den klassiske Y-stol er min absolutte yndlingsstol, og faktisk har jeg fundet flere ligheder mellem den og formen på nogle klassiske taiwanesiske stole, som bare ikke havde den samme lethed. Jeg har spurgt mig selv, hvad der gør, at et møbel bliver en klassiker, og min uddannelse på Designskolen har tvunget mig til at tænke ud over produktion og effektivitet, og se på, hvad virkelig godt design er. Med 50% håber jeg, at jeg kan byde ind på en moderne klassiker i Taiwan.”

Samarbejdspartner: Hands / Jin Ting Kao (produktion)