Designstuderende viser morgendagens tech-tøj

Talenter fra Designskolen Kolding giver deres bud på bæredygtigt modedesign under Copenhagen Fashion Week

Teknologi og bæredygtighed bliver i stigende grad inkorporeret i de nyeste kollektioner fra de mest visionære brands i branchen, der for alvor har taget opgaven om at skabe en grønnere modebranche til sig. Også i modebranchens vækstlag ser man disse år starten på en ny, bæredygtige fremtid, som kræver nytænkning både omkring materialer, forretningsmodeller, designtilgange, kundeforståelse og æstetik.

Med Else Skjold som ny modefaggruppeleder i Lifestyle og Design Cluster introduceres et nyt udstillingsvindue, "Fashion Tech", for studerende fra VIA, KEA, KADK og DSKD. Dette år holdes eventen på Geologisk Museum

- Det er vigtigt, at vi får formidlet alle de kundskaber vi lærer vores studerende, så de kan være med til at udvikle en mere bæredygtig modebranche. Frem for det traditionelle modeshow-format har vi derfor i år valgt at lave en kurateret udstilling, så publikum kan dykke dybere ned i løsninger, materialer, og udtryk, og på den måde få et glimt af den fremtid der venter lige om hjørnet, lyder det fra Else Skjold.

Matchmaking
På “Fashion Tech" har fire designuddannelser, herunder Designskolen Kolding, matchet opkommende designtalenter med velrenommerede danske modevirksomheder i et talentforløb med fokus på anvendelse af nye teknologier indenfor Smart Textiles, Tech-Design og Bæredygtighed.

Talenterne har sammen med virksomhederne designet innovative beklædningsgenstande, som bliver udstillet. De udvalgte modevirksomheder er Gudrun & Gudrun, Echte, Gabba, Blanche og Tobias Birk Nielsen i samarbejde med Lightricity. På “Modens Bæredygtige Vækstlag” har hver af de fire skoler udvalgt tre talenter som giver et bud på hvad bæredygtig modedesign kan være i en ikke fjern fremtid.

Dette indbefatter ikke kun teknologiske og materialebaserede løsninger men også helt nye måder at producere, sælge og forbruge tøj på.

Verdensberømt professor åbner udstillingen
I forbindelse med åbningen vil der være tale med den britiske professor Kate Fletcher, der bl.a. gennem initiativet ‘Union of Concerned Researchers in Fashion’ og en lang række publikationer er kendt som en af de mest visionære stemmer på området. Talen vil i anledning af udstillingen ‘Fashioned From Nature’ på eventets venue omhandle perspektiver fra den kommende antologi ‘Design and Nature’, der udkommer på forlaget Routlede i efteråret 2019.

VIP-åbning: Mandag den 5. august 2019 kl. 15.00 (kun for inviterede)
Udstillingsperiode: Den 6. - 8. august kl. 10.00-17.00 (åben for alle)
Sted: Geologisk Museum, Øster Voldgade 5 - 7, 1350 København

Designerne vil være til stede på dagen og sammen med virksomhederne fortælle om deres tanker og arbejde.

For mere information kontakt: Betina Simonsen, direktør for Lifestyle & Design Cluster på 29 36 00 90 eller betina@idcluster.com