Designskolen Kolding deltager i stort forskningsprojekt omkring leg og læring

LEGO Fonden og de danske professionshøjskoler har startet udviklingsprogrammet Playful Learning. Nu udvider det femårige program med en forskningsdel, der undersøger, hvordan eksperimenterende tilgange til leg og læring kan styrke fremtidens lærere og pædagoger

Med udgangspunkt i lærer- og pædagoguddannelsen skal et hold på ni seniorforskere og 12 ph.d.-stipendiater undersøge legens betydning for læring og udvikling. Gruppen af forskere, som skal forske sammen i et tværprofessionelt samarbejde, kommer fra alle professionshøjskoler, Designskolen Kolding, danske og udenlandske universiteter samt LEGO Fonden. Forskningsudvidelsen af Playful Learning - Playful Learning Research støttes med 24 mio. kr. i en bevilling fra LEGO Fonden

I spidsen for udvidelsen står Designskolen Koldings egen legeprofessor Helle Marie Skovbjerg, der i lang tid har arbejdet med legen i forhold til en pædagogisk kontekst. Helle Marie Skovbjerg insisterer på, at legens kvaliteter tænkes tæt sammen med den pædagogiske kontekst på en meningsfuld måde.

- Leg og læring er forbundne elementer, og der skal være en balance imellem de to, så vi ikke ender et sted, hvor legen ikke må have noget med læring at gøre, eller hvor legen bliver slave for læring og udgrænses, siger hun. 

Det er i legen, du øver dig på at være menneske
For Helle Marie Skovbjerg er leg ikke forbeholdt børn. For alle kan udvikle sig gennem leg. Det er en del af det at være menneske, mener hun. Det tankesæt er et fundament bag programmet, hvor et af områderne netop er Playful Learning Designs. Her bidrager designtænkning ved at skabe bro mellem leg og faglighed hos lærere og pædagoger.

- Playful learning Research skal bidrage til en dybere forståelse af, hvordan vi kan designe således, at legens kvaliteter kan bringes ind i en læringskontekst  på en, også for legen, meningsfuld måde. På den måde kan vi bidrage til viden om, hvordan lærere og pædagoger kan bringe legen i spil i deres faglighed og dermed kvalificere den faglige tilgang til leg yderligere, siger hun.

Playful learning
Playful Learning er et femårigt samarbejde mellem LEGO Fonden og de seks danske professionshøjskoler. Programmet har til formål at undersøge leg og lærings betydning for børns udvikling. Leg og kreativitet er en vigtig del af barndommen, og målet med Playful Learning er derfor at styrke danske børns livslange motivation for legende læring. Partnerskabet udfolder sig konkret i et nationalt udviklingsprogram, der undersøger, hvordan de bedste betingelser for nysgerrighed, eksperimenter og legende tilgange til opgaveløsning skabes for børn i 0-15-årsalderen. Det udvides altså nu med en forskningsindsats, der har til hensigt at skabe ny viden om leg i relation til pædagogik, didaktik og læring og vil således også bidrage til et kompetenceløft af underviserne.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer