ECCO og Designskolen Kolding finder fælles fodslag

En ny partnerskabsaftale mellem ECCO og Designskolen Kolding sikrer spirende skodesignere fortsat fodfæste i Danmark

Læst, taljer, overlæder og ydersål. For en skodesigner er de ord ren poesi. Kun ét sted i Danmark bliver termerne brugt i uddannelsessammenhæng – nemlig på Designskolen Kolding, der huser landets eneste uddannelse i skodesign. Uddannelsen er tilrettelagt i tæt samarbejde med skoproducenten ECCO, hvis hovedkvarter er blot en lille times kørsel fra Kolding. Relationen mellem de to samarbejdspartnere, der første gang kom i stand i 2011, bliver nu forlænget med en ny treårig partnerskabsaftale.
”For en multinational virksomhed som ECCO, der er solidt plantet i Sønderjylland, er det vigtigt, at vi også har designere uddannet i Danmark i vores teams, og på grund af vores samarbejde med Designskolen Kolding er vi også i stand til at spotte nogle af de største talenter,” siger CEO for ECCO Sko A/S, Steen Borgholm.
ECCO er blandt verdens førende producenter af kvalitetssko. Virksomhedens succes bygger på kvalitetslæder, innovativ teknologi og ikke mindst godt design. Derfor glæder også Jakob Møller Hansen, Vice President Research & Development ECCO Sko A/S, som har ansvaret for det daglige samarbejde med skolen, sig over aftalen nu forlænges.
”Det er dejligt for os at kunne være med til at præge de fremtidige designere, og vi mærker også, hvordan vores engagement med de unge designere har været med til at styrke ECCOs brand i det kreative miljø”.

Alle parter får udbytte
Rektor for Designskolen Kolding Elsebeth Gerner Nielsen glæder sig over, fornyelsen af samarbejdet, som bl.a. betyder, at skolen fortsat kan gennemføre et særligt sko-forløb for bachelor-studerende – et projekt der gang på gang har givet dybere forståelse for de helt særlige aspekter ved sko; og som samtidig åbner op for helt nye jobmuligheder til de studerende i fremtiden:
”Vi er stolte af at tilbyde den eneste danske skodesigneruddannelse, og vores partnerskabsaftale med ECCO er helt unik. Den giver de studerende den ypperste viden om materialer, formgivning og konstruktion, fordi de lærer direkte fra nogen af de dygtigste kræfter i branchen. Omvendt er jeg også sikker på, at ECCO får lettet lidt på låget, når de ser de nogle gange ret vilde forslag og koncepter, de studerende får udarbejdet i forløbet. På den måde kommer samarbejdet alle parter til gode, fordi det på sigt skaber nye, interessante vækstmuligheder for industrien,” fastslår hun.

Fakta om partnerskabsaftalen:
• Målet er at understøtte Designskolen Koldings undervisning, forskning og designfaglige udviklingsarbejde i forhold til sko og bidrage til ECCOs designmæssige udvikling.
• Målet er at skabe øget viden om materialemuligheder, formgivning og konstruktion af sko.
• Et årligt undervisningsforløb på bachelorniveau i skodesign.
• Praktikaftaler.
• Aftalen løber over tre år.

Om ECCO
ECCO er blandt verdens førende producenter af kvalitetssko, hvor stil og komfort kombineres. Virksomhedens succes bygger på design, kvalitetslæder og innovativ teknologi. ECCO er en særdeles ansvarlig virksomhed, som ejer stort set hele værdikæden fra læder- og skoproduktion til butikker. ECCO produkter sælges i 99 lande fra omkring 2.250 ECCO butikker og fra flere end 14.000 salgssteder. ECCO er familieejet, grundlagt i Danmark i 1963 og beskæftiger 21.300 personer på verdensplan.