Tekstildesigner skaber nyt kunstværk til byens gamle kirke

Når en ny messehagel indvies i Sankt Nicolai kirke søndag den 1. marts, er den udformet af tekstildesigner fra Designskolen Kolding

Astrid Skibsted Holm har skabt en smuk, enestående liturgisk overbeklædning, som kirkegængerne kan glæde sig over mindst halvtreds år frem i tiden.

- Det har været en vidunderlig, men også respektindgydende opgave, siger hun begejstret.

Da den gamle messehagel, som har været i brug siden slutningen af 1970´erne, for et års tid siden faldt fra hinanden, var menighedsråd og præster enige: Der måtte væves en ny, og opgaven skulle løses af en ung kunstner, helst fra Designskolen Kolding. Valget faldt på Astrid Skibsted Holm, der har sit eget studio i Århus midtby, men er uddannet fra Designskolen Kolding i 2010. Messehagelen er hendes første projekt i kirkeligt regi, og hun har løst den i et smukt samspil med kirkerummet, historien og traditionen samt et befriende mod til at tænke et moderne udtryk ind i de gamle rammer.

- Det var lige det, vi ønskede os, fortæller sognepræst Henriette Bacher Lind, den ene af kirkens fire præster, der i årene fremover skal bære messehagelen til søndagens altergang.

Astrid Skibsted Holm har i vid udstrækning fået frie hænder både med hensyn til messehagelens form og motiver. Hun var fra begyndelsen vild med kirkens ældste messehagel fra slutningen af 1500-tallet, fordi den er så klassisk og tidsløs i formen. Den nye messehagel bliver derfor mere smal og høj end den fra 1970'erne.

- På ryggen har jeg valgt at væve tre tungeformede blade som symbol på treenigheden. Motivet er inspireret af Grundtvigs salme “Den Signede Dag”, hvor der i tredje vers står: “Om levende blev hvert træ i skov, og var så hvert blad en tunge". Sætningen rummer den glæde, festlighed, enkelthed og det lys, jeg har ønsket at udtrykke i den nye messehagel, fortæller Astrid Skibsted Holm, som har gjort sig mange tanker om motiv og farvenuancer, siden menighedsrådet for halvandet år siden kontaktede hende.

Den grønne farve har ikke været til diskussion på noget tidspunkt, eftersom grøn siden middelalderen har været den liturgiske farve, som hører tiden mellem pinse og advent til.

- Grøn symboliserer spiring, håb og vækst, siger Henriette Bacher Lind.

Farven matcher både naturen og de bibelske tekster i den periode af kirkeåret. Men som alle ved, er grøn ikke bare grøn.

- Jeg har foretaget mange indfarvninger af forskellige garntyper, før jeg bestemte mig for en kraftig, juvelgrøn og vandlig farve, som kan lyse op sammen med de farvestrålende glasvinduer i kirkens kor, siger Astrid Skibsted Holm.

- Samarbejdet med Astrid har været fantastisk berigende, siger Henriette Bacher Lind og tilføjer:

- Men uden de mange lokale fonde, som har støttet projektet økonomisk, var det faldet til jorden, så stor tak til Lisbeth Petersens Fond, Jenny og Bertram Knudsens Fond, Sparekassen Koldings Fond og Kolding Flisepudser Laug af 1985.