Seneste nyt om Covid-19 på Designskolen Kolding

Retningslinjer gældende fra d. 31. januar 2022

Corona er ikke længere karakteriseret som en samfundskritisk sygdom. Antallet af smittede er fortsat højt, men færre bliver alvorligt syge som følge af Corona. Dette har fået Folketinget til at ophæve langt de fleste restriktioner i samfundet. Det betyder, at kravet om Coronapas og mundbind ophæves fra på mandag den 31. januar 2022. Vi må igen undervise store hold – og ikke mindst må vi afholde sociale arrangementer.

Fra mandag den 31. januar gælder:

• Studerende, medarbejdere og gæster skal ikke benytte mundbind eller visir på alle fællesarealer – trapper, kantine, gangarealer, bibliotek, reception osv. Studerende, medarbejdere og gæster skal ikke vise Coronapas hver dag i receptionen.
  • Alle sociale arrangementer kan afholdes.

Smitten fortsat er høj og derfor henstiller vi til, at man fortsat passer på hinanden – så derfor HUSK FORTSAT:

• At holde god hygiejne – vi har håndsprit stående rundt omkring på skolen.
  • At holde god afstand At lufte jævnligt ud.
  • At man ikke må komme på skolen, hvis man er syg eller testet positiv.
  • Giv os besked, hvis du er smittet eller har været tæt på en smittet.

Hvis du har spørgsmål vedrørende Corona, er du velkommen til at skrive en mail til Mette Thrane Frandsen mtf@dskd.dk eller Lone Dalsgaard André lda@dskd.dk.

Hold dig opdateret om retningslinjer på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

FAQ

Hvis du føler dig syg eller har symptomer på COVID-19, skal du blive hjemme. Du skal følge myndighedernes anbefalinger for COVID-19. Først, når du er erklæret rask, må du komme på skolen igen. Du skal melde dig syg til skolens hovednummer 76301100 / dk@dskd.dk

Det er ikke længere et krav at blive testet inden du møder frem på skolen. Derfor er det ekstra vigtigt at være opmærksom og blive hjemme ved symptomer på Covid.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du bliver testet, hvis du har symptomer, som kunne være COVID-19 eller er i risiko for at være blevet smittet, fx fordi du er nær kontakt til en, der er blevet smittet med ny coronavirus. Ring til din læge, hvis du er i tvivl.

• Toiletter rengøres mindst to gange dagligt.

Vi skal alle være med til at begrænse smitterisikoen. Her er, hvad du kan gøre for at hjælpe:

• Husk at afspritte hænderne, når du går ind i en bygning og et nyt lokale.
  • Hjælp med at holde afstand, og undlad at opholde dig på trapper, gange og andre steder, hvor der kan opstå kødannelse.
  • Hold øje med retningslinjer, der kan være trykt på plakater, på gulvet eller lignende.
  • Undgå at samles mange og for tæt i pauserne.
  • Sprit din plads grundigt af efter brug (f.eks. armlæn, bord og øvrige kontaktpunkter).

Det er Designskolens forventning, at alle studerende overholder de retningslinjer der gælder for ophold på skolens område. Overtrædelse af retningslinjerne, kan bringe sundheden i fare for studerende og ansatte. Med hensyn til de forhold, der gælder for hhv. færden i samfundet i almindelighed, samt rejser til og fra Danmark, henviser vi til de retningslinjer som den danske regering har besluttet, og som findes beskrevet på coronasmitte.dk

Nej! Der skal ikke længere bæres mundbind på skolen.

Du må ikke møde op på designskolen, hvis du har symptomer på COVID-19 (typisk feber, hoste, ondt i halsen, hovepine, muskelsmerter og vejrtrækningsbesvær).
Opstår symptomerne, mens du opholder dig på skolen, skal du tage hjem hurtigst muligt.

Her skal du:
Isolere dig i hjemmet.
Du må først møde på skolen igen, når du har været symptomfri i 48 timer.
Kontakt egen læge, som vurderer, om du skal få foretaget en test.

Læs desuden Sundhedsstyrelsen pjece Til dig der har symptomer på COVID-19.

Bliver du testet positiv for COVID-19, skal du gå i hjemmekarantæne og give skolens prorektor besked på lda@dskd.dk.
Det er vigtigt, at du:
Isolerer dig i hjemmet og følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Du må først møde på skolen igen, når du har været symptomfri i 48 timer.
Læs desuden Sundhedsstyrelsens vejleding til dig, der er smittet med COVID-19. Hvis du er er testet positiv med COVID-19, bliver du kontaktet af Styrelsen for Patientsikkerhed med henblik på smittesporing. Designskolen opfordrer alle til at benytte den officielle smittesporings-app smitte|stop, der kan understøtte kontaktsporing i tilfælde af smitteudbrud.