Hun skaber et rum for sorgen – i tekstil

Døden har været et livsvilkår i designer Stine Ditlev Nielsens liv. Siden barndommen har hun mistet flere familiemedlemmer til sygdom, og for et halvt år siden døde hendes far efter et cancer-forløb.

Pigen med den magentafarvede kjole vokser op i byen ved havet. Man følger hende gennem de unge år – der opstår uro i baglandet på grund af sygdom i familien, nogle af vennerne svigter, men nye venner kommer også til. På et tidspukt står erindringerne lidt i en tåge, men senere bliver det skærende klart, at sygdommen er vendt tilbage, og pigen står foran at miste en, der står hende meget nær.
Sådan cirka går fortællingen, der er applikeret og broderet i forskellige tekstiler på ryggen af den sofa, som designer Stine Ditlev Nielsen har udviklet som sit afgangsprojekt fra Designskolen Kolding. Og fortællingen er tildels hendes egen.

Sorgen er hjemløs
”Når man som barn eller ung er i en krise, hvor nogen er syge eller skal dø, så ved man ikke, hvor man skal gå hen. Det er derfor, jeg har skabt sofaen – som et rum for sorg. Her kan man blive omsluttet i sin egen tankeboble på en god måde, eller måske mødes med andre, som er i sorg. I sommeren 2019 fik jeg at vide, at min far havde fået kræft igen. Jeg vidste ikke, hvor man kunne gå hen, eller hvordan man kunne åbne sig for andre mennesker, sin familie eller venner. For man vil ikke gøre dem kede af det eller gøre situationen endnu værre ved at bekymre dem. Det er et tabu. Det har inspireret mig til til universet med bænken,” fortæller hun.
Stine vidste fra begyndelsen, at hendes bachelorprojekt inden for mode- og tekstildesign skulle handle om, hvordan tekstiler kan være med til at skabe et rum for følelser og kontakt. Hun drømmer om, at projektet kan bruges på skoler, hospitaler eller biblioteker, hvor børn kan have behov for et trygt rum. Og netop tanken om et rum som en beskyttende eller socialiserende ramme om mennesker går igen hos flere af de nyuddannede designere.

Ro og ny energi i børnehulen
Det gælder for eksempel Anne Mygind med projektet HabiCave, som er en sansestimuli-hule for børn i grundskolen. Her kan børnene trække sig tilbage for først at finde ro i et fredeligt rum og derefter få fornyet energi med de spændende sanseindtryk, der er i hulen. De kommer i form af lys- og lydeffekter, bevægelser og en kuglemadras, der pakker sig om barnet i en kærlig omfavnelse. Anne Mygind, der hermed afslutter sin kandidatuddannelse i Design for Play, har både inddraget feltstudier og forskning inden for psykiatri og demensbehandling i sit projekt.
”I dag bliver børn i folkeskolen bombarderet med støj og uro, og vi ved, at trivslen for mange er i frit fald. Derfor har jeg skabt hulen som et bud på en kilde til ro og velvære,” fortæller hun om hulen, der som en ekstra gevinst er konstrueret i filt, lavet af overskudsplast fra verdenshavene.

Også Xiaoya Wang har tænkt i det rumlige med projektet BE TOGETHER, som er et socialt rum, bygget i træ og tekstiler, hvor unge kan hænge ud med deres venner og have det godt med sig selv og andre. Hun har fokuseret på denne gruppe, ud fra forudsætningen om at der aldrig har været flere teenagere i verden end i dag – men samtidig er rigtig mange udfordret på trivsel og sociale kompetencer. Det vil det sociale rum forsøge at kompensere for.

KAN GODT DESIGN LØFTE BØRN OG UNGE UD AF ANGST OG MISTRIVSEL?
Børn og unge kæmper med angst og dårlig psykisk trivsel som aldrig før – og det optager mange af årets dimittender fra Designskolen Kolding. Med deres eksamensprojekter viser de, hvordan design af genstande, rum eller processer kan hjælpe ungdomsgenerationen til at håndtere den usikkerhed, sorg, angst, uro eller afmagt over for verden, der kan gøre dagligdagen til en kamp. De arbejdede også med børns trivsel i deres projekter:

Mira Lange Hansen: Smutsten. En interaktiv podcast-episode, der giver den unge lytter en kropslig teaser på hverdagsliv i fremtiden. Stemmer fra fremtiden inviterer lytterens krop til at mærke, hvordan mulige løsninger på klimaforandringerne kan føles. Dermed kan den unge vælge at gøre noget aktivt – og slippe ud af sin handlingslammelse.

Cecilie Blicher Jensen og Sigrid Vinther Hansen: Hvad er Love. Et univers, der med et legende website og et brætspil byder børn op til sjove, tankevækkende aktiviteter, som inviterer dem til at arbejde med begrebet selvkærlighed. Her kan man kramme sig selv, grine sammen med sine venner og få opbygget selvtillid og selvværd.

Roseanne Kimber: Sensoriske værktøjer mod nålefrygt. Når man er barn, kan det kan være en skræmmende oplevelse at blive stukket med en nål som en del af en undersøgelse. Fire sensoriske værktøjer skal hjælpe forældre til at berolige børn, før og når de skal have taget blodprøver. Værktøjerne bygger på de beroligende effekter, der opleves gennem musik, akupressur, meditation, hypnose og ASMR, som er en slags lydterapi.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer