Om skolen

Hvem er vi?

På Designskolen Kolding samles nogle af verdens mest kreative for at dyrke håndværket, det kunstneriske og forskningen. Vi har værksteder, der er åbne døgnet rundt, og et internationalt miljø, hvor vi arbejder tæt sammen.

Vi har fødderne plantet i virkeligheden, og udvikler løsninger i samarbejde med både start-ups og store virksomheder. Vi undersøger, hvordan vi lever, og hvor vi kan skabe forbedring. Vi prøver at løse problemer og se nye muligheder, hvor vi før har manglet fantasi.

For verden kalder på forandring. På bæredygtighed, på fællesskab og et godt liv for alle. Derfor handler det ikke bare om at fylde vores liv med nye ting, men også om at forbedre det, der er. Gøre det smukkere, gøre det funktionelt og gøre det legende og tiltrækkende. Det handler om at lytte til menneskers behov og inddrage dem i udviklingen af nye løsninger.

Vision

Designskolen Kolding vil være et af Danmarks og verdens førende designuniversiteter. Vi vil sætte et markant aftryk på omverdenen, vi er ikke bange for at få jord under neglene og står stærkt på både hånd, hoved og hjerte.

Mission

Designere fra Designskolen Kolding

  • skal med designfaget indgå i udviklingen af produkter, systemer og organisationer designet med henblik på en bæredygtig økologi.
     
  • skal sammen med andre fag bidrage med en dyb og trænet sans for - og viden om det æstetiske, det funktionelle og brugeren.

  • skal skabe sammenhænge ved at lytte til andre og ved at bearbejde materiale med både hånd, hoved og hjerte.

  • skal arbejde tværdisciplinært og tværfagligt. De skal i samarbejde med andre professioner udfordre og løse de store samfundsmæssige problemstillinger og epokale udfordringer som fx klimakriser, mangel på velfærd og stor social ulighed.

  • skal med designprocessens værktøjer indgå i forskningssamarbejder og forskningsnetværk nationalt og internationalt.

En videregående uddannelse

Designskolen Kolding er en selvejende institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Skolen uddanner designere på bachelor- og kandidatniveau.

Designskolen Kolding har omtrent 340 indskrevne studerende og et antal ph.d.-studerende, herunder erhvervs-ph.d.-studerende. Hvert år optager skolen omkring 150 nye studerende - 80 på bacheloruddannelsen og 70 på kandidatuddannelsen. 
I tillæg tilbyder skolen en kandidatuddannelse i designledelse i samarbejde med Syddansk Universitet. 


Indtægter og samarbejder

Skolens indtægt i 2021 er ca. 80 millioner, hvor ca. to tredjedele kommer fra finansloven og resten i form af ekstern finansiering fra bl.a. virksomheder og offentlige institutioner. Sidstnævnte henter inspiration og støtte i skolens laboratorier: Laboratoriet for Socialt Design (velfærdsdesign), Laboratoriet for Bæredygtighed og Design (bæredygtig forretning, mode og energi) og Laboratoriet for Leg og Design.  

Samarbejde med virksomheder
Væksten i Designskolen Koldings eksterne finansiering har været kraftigt stigende gennem de senere år, og skolens liste over samarbejdspartnere gennem tiderne er omfattende. Den tæller bl.a. B&O, Grundfos, LEGO Fonden, LEGO Group, Rambøll, Fritz Hansen, Le Klint, Georg Jensen Damask, Swarowski m.fl.

Internationale samarbejder
Designskolen Kolding har et vidtforgrenet internationalt samarbejde med udenlandske universiteter og designinstitutioner. Der er bl.a. etableret to outposts på udenlandske universiteter: En i Shanghai på Tongji University og en i Ghana. 

Designskolen Koldings historie

I august 1967 etableres Kunsthåndværkerskolen i Kolding med en tekstillinje (stoftryk og væv) og en reklamelinje. Skolen oprettes i Vesterbrogade, som en afdeling under Kolding Tekniske Skole. Året efter flytter skolen til lokaler i Brdr. Volkerts Fabrikker og samtidig oprettes keramiklinien. Skolen har nu cirka 100 elever.

I 1970’erne bliver skolen udbygget med endnu en linie, Beklædning. I 1989 forlænges uddannelsen fra fire til fem år, omstruktureres og forbedres. Efter første etape af en ny uddannelsesstruktur omfatter skolen en etårig tværfaglig grundskole, fire toårige linier (Beklædning, Grafisk Design og Illustration, Keramik og Tekstil), og tre toårige institutter som overbygning (Institut for Industriel Design, Institut for Unika og Institut for Visuel Kommunikation).

I 1993 flyttes Grafisk Design og Illustration, Institut for Visuel Kommunikation, Keramik samt dele af Institut for Unika til Saxovej. Brdr. Volkerts Fabrikker huser nu administration, Grundskole, Beklædning, Tekstil, Institut for Industriel Design, dele af Institut for Unika, værksted, auditorium og kantine. Ligeledes bliver der i 1995 oprettet en ny uddannelse i Interaktivt Multimedie.

Skolen bliver selvejende
I januar 1996 løsrives Kunsthåndværkerskolen fra Kolding Tekniske Skole og er nu en selvstændig, selvejende institution under Undervisningsministeriet. Skolen køber Solarbygningen i Ågade og udskriver en arkitektkonkurrence om ombygning og nyindretning.

Herefter ændres uddannelsens indhold og struktur endnu en gang, hvilket betyder, at Institut for Industriel Design og Institut for Unika nedlægges og erstattes af Institut for Produkt. Desuden oprettes Institut for Form og Teori, mens Institut for Visuel Kommunikation bibeholdes. Målet er større tværfaglighed, mere vægt på teoretiske aspekter og formdannelse.

I 1998 flytter skolen ind i det nye hus i Ågade 10. Dermed samles alle skolens afdelinger under ét tag. Samtidig ændrer skolen navn til det nuværende Designskolen Kolding.

Tilbygning og lukning af Keramik
Regeringen og Folketingets partier indgår i 2002 en aftale for Kulturministeriets kunstneriske uddannelser, der sikrer Designskolen Kolding en fast økonomi i fire år med en række forpligtende indsatsområder. Det første egentlige forskningsprojekt iværksættes.

Året efter indvier skolen en tilbygning med bl.a. værksteder, studiearealer og fotoatelier. Samtidig bliver der indført en bekendtgørelse om uddannelse på bachelor- og kandidatniveau. Den første fireårige resultatkontrakt indgås med Kulturministeriet, som beslutter at lukke fagområdet Keramik fra 2007.

Nye institutter og universitetsstatus
I 2008 oprettes to store fagspecifikke institutter: Institut for Kommunikationsdesign, som omfatter fagretningerne grafisk design, illustration og interaktionsdesign (tidl. interaktive medier) og Institut for Produktdesign med fagretningerne industrielt design, mode og tekstil. Forskningen lægges ind under det nyoprettede Fakultet for Uddannelse og Forskning, der bl.a. varetager studieadministrative opgaver og tværgående undervisning.

Skolen gennemgår en akkrediteringsproces sideløbende med en evaluering af forskningsaktiviteterne. Dette resulterer i, at skolen i 2010 får status som universitet med tre år til en bachelor, to år til en kandidat og efterfølgende mulighed for at læse ph.d. 

I forbindelse med fremlæggelse af finansloven for 2014 får Designskolen Kolding mulighed for at oprette en uddannelse inden for accessories (bachelor og kandidat) med fokus på sko, tasker og smykker. 

Positiv institutionsakkreditering
I juni 2020 opnår skolen en positiv institutionsakkreditering. Det betyder, at skolen som universitet officielt lever op til kravene om at tilbyde gode og relevante uddannelser i et miljø, som fremmer åbenhed og dialog. En positiv institutionsakkreditering giver skolen ansvar for og frihed til selv at fastsætte et system, der sikrer kvalitet og relevans af skolens uddannelser og flere muligheder i forhold til blandt andet at oprette nye uddannelser og justere de eksisterende.

Priser og anerkendelser

Designskolen Kolding modtog i 2019 Designrådets Ærespris for en lang og tro tjeneste for designs virke, anvendelse og udbredelse.
”Designskolen Kolding har fået store designvirksomheder i nærområdet aktiveret og har løftet niveauet tværfagligt. Skolen har desuden været med til at sikre, at der er et stærkt internationalt designmiljø af høj kvalitet uden for København. De har gjort dansk designs DNA – baseret på værdier og æstetik – relevant på det 21. århundredes betingelser,” lyder det blandt andet i begrundelsen.

I 2016, 2018, 2019 og 2020 modtog afgængere fra Designskolen Kolding årets talentpris ved Danish Design Award.

I 2017 blev Designskolen Kolding nomineret til den prestigefulde Milona Design Award for udstillingen REDO Super Supermarket på verdens førende designmesse Il Salone i 

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer