Nok se, men ikke røre!

Med COVID-19 som bagtæppe præsenterer Museet på Koldinghus udstillingen LOOK DON’T TOUCH med flere end 100 afgangsprojekter fra Designskolen Kolding

Årgang 2020 på Designskolen Kolding afslutter deres uddannelse og springer ud som designere – i skyggen af en pandemi. De har færdiggjort deres afgangsprojekter på afstand af skolen, værksteder, samarbejdspartnere og hinanden og har primært været forbundet med verden gennem skærme. Det har været utrygt, begrænsende og svært – og samtidig befriende, berigende og let. For i bund og grund er det præcis her, designernes metode kommer bedst i spil: Når der er udfordringer at løse og brug for andre måder at tænke på. Når fremtiden kalder på scenarier, vi knapt kan forestille os. Når der er modstand og benspænd.

Knapt 150 nyslåede bachelorer og kandidater fra Designskolen Kolding har i år taget kreative livtag med pandemien og skabt udstillingen LOOK DON’T TOUCH, som vises på Museet på Koldinghus fra den 18. september. Udstillingen demonstrerer, hvordan flere måneders nedlukning af verden har stimuleret og inspireret de unge studerende til at finde superkræfterne frem og sætte deres kompetencer som designere i spil.

Genanvendeligt mundbind og guide til de hudsultne
I takt med at corona-krisen spidsede til blev det stadig mere magtpåliggende for designer Sara Lee Spanggaard Krog at udvikle et genanvendeligt og selvrensende mundbind, der både imødekommer en nuværende krisesituaiton og samtidigt er bæredygtigt.

COVID-19 har tvunget os til at tænke over, hvordan vi omgås hinanden. Det fysiske og det følelsesmæssige, individet og fællesskaberne er blevet udfordret på nye måder. Kommunikationsdesigner Eszter Marie Kristensen Szabo tegner og animerer til de hudsultne på Instagram med bl.a. en fiktiv dating-app og en sanse-guide til mennesker uden kæledyr.

Og kommunikationsdesigner Johanne Ib er dybt optaget af at gøre madoplevelser meningsfulde. For at styrke kontakt mellem mennesker har hun brugt epidemien som afsæt for arbejdet med nye madfællesskaber i en tid, hvor man er sammen hver for sig.

Et kreativt vendepunkt
Rektor for Designskolen Kolding og professor i psykologi, Lene Tanggaard, er en af landets førende forskere i kreativitet og har bl.a. dykket ned i, hvordan det påvirker vores evne til at skabe, når vi pludselig udsættes for benspænd. Hun siger:

- Under Corona-epidemien har ikke kun de studerede skullet genopfinde sig selv. Erhvervsdrivende har måttet finde nye forretningsmetoder, undervisningen er gået online, vi holder fredagsbar med venner og kolleger over Zoom. Kort sagt: vi har været udsat for et enormt kreativt benspænd. Der er tale om et sammenbrud i radikal forstand, som på ingen måde er ønskeligt, men som også udfordrer os positivt på, hvordan vi normalt gør tingene. Krise betyder i virkeligheden vendepunkt. Og det er netop det punkt, designere tager afsæt i, når de arbejder. De ser på det, der er, og undersøger, hvordan det kan gøres bedre.

Om LOOK DON’T TOUCH
18. september-22. november 2020 viser Museet på Koldinghus næsten 150 projekter, skabt af studerende, som har afsluttet deres bachelor- eller kandidatuddannelse på Designskolen Kolding.

Som led i udstillingen vises en kunstnerisk installation, som fortolker den særlige tilstand under epidemien, de studerende har måttet arbejde under, og hvor de hver især giver bud på, hvilket aftryk, de som nyslåede designere ønsker at sætte på verden.

Et nyt online-katalog formidler alle projekter og viser talks, videoer, performances og workshops, som afholdes både i udstillingen og online. Kataloget er skabt i et samspil mellem de to bachelorstuderende Jasmin Kharamani Madsen og Louis Hørsted Kockmick, designbureauet B14 og udstillingsgruppen på Designskolen Kolding og Museet på Koldinghus.

Tak til årets afgængere for deres ukuelige vilje til at gennemføre mod alle odds og for deres aktive engagement i gentænkningen af afgangsudstillingen.
Tak for støtte til udstillingen til Kolding Kommune, Den Faberske Fond, 15. Juni Fonden, Tage Vanggaard og Hustrus Fond m.fl.

Udstillingsteam
Kurator: Anni Nørskov Mørch
Kommunikation: Marianne Baggesen Hilger, Katrine Worsøe, Nana Balle og Charlotte Melin
Visuelt design: BA-studerende i kommunikationsdesign fra Designskolen Kolding, Jasmin Kharamani Madsen og Louis Hørsted Kocmick