Babytøj som abonnement

Konference om banebrydende grøn forretningsmodel

Forstil dig en verden hvor det designerbørnetøj, du klæder dine børn i, er noget de ikke kan vokse fra. I sådan en verden vil du stadig kunne klæde dine børn i lækkert tøj, uden at købe nyt flere gange i deres første leveår. Men kan bæredygtig børnemode kombineres med deleøkonomi?

Det viser et nyt børnetøjsprojekt – og brand ved navn VIGGA, at det kan man sagtens. Det prisvindende forretningskoncept har tænkt bæredygtighed ind i alle led af værdikæden lige fra designet til produkternes liv efter brug. VIGGA viser, hvordan man kombinerer æstetiske oplevelser med løsning af de mest presserende miljømæssige udfordringer, og illustrerer oven i købet, hvordan vi kan bringe bæredygtigheden til næste niveau, fordi vi ikke køber nyt, men deler imellem os. Projektet bliver præsenteret på VIGGAs afslutningskonference, som afholdes på Designskolen Kolding.

VIGGA er et nyt bæredygtigt koncept, som skal gøre det nemmere at forny garderoben til de små samtidig med, at det vil appellere til danskernes samvittighed ved at fokusere på genbrug og økologi. Konceptet går i al sin enkelhed ud på, at forældre kan abonnere på børnetøj. Man betaler 359 kroner om måneden og får så tilsendt tøj i rette størrelse og farver. Kunden skal herefter returnere tøjet efter brug, så det kan genbruges på ny af et andet barn.

Det er designeren, Vigga Svensson, som tidligere stod bag det populære og bæredygtige børnemærke Katvig, som har udviklet denne nye forretningside. Designskolen Kolding har bistået med udvikling af nye designs og strikkvaliteter for at imødekomme kravene til bl.a. slid og vedligeholdelse af børnetøj.

Følelsen af at shoppe er der stadig
Ud over at vælge en allerede sammensat pakke i den nødvendige størrelse har Vigga Svensson gjort det muligt, at man også selv kan sammensætte sin pakke i noget, der minder om en webshop for at bevare følelsen af at shoppe.

Konferencen finder sted på Designskolen Kolding onsdag d. 25 maj, hvor tilmeldte får mulighed for at møde stifterne af konceptet, Vigga og Peter Svensson. Desuden vil en række førende forskere fra Designskolen Kolding og SDU holde oplæg. Endelig vil den internationalt anerkendte professor Kate Flescher, som er høj aktuel og med mange års erfaring inden for bæredygtig mode, også holde oplæg.

Sammen med Plan Miljø, Innovationsnetværket, Syddansk Universitet og Designskolen Kolding samarbejder firmaet VIGGA om forsknings – og udviklingsprojektet, der fokuserer på børnemode, deleøkonomi og genbrugspraksis. Projektet er støttet af Erhvervsstyrelsens fond til Grøn Omstilling.

Program for konferencen:
10.00 – 10.15: Kaffe og velkommen ved Betina Simonsen, Lifestyle & Design Cluster
10.15 – 10.45: Vigga og Peter Svensson stiftere af VIGGA: Firma introduktion og foreløbige resultater
10.45 – 11.00: Dorte Vigsø, chefrådgiver i Erhvervsstyrelsen: De danske perspektiver og politiske rammer for cirkulær økonomi
11.00 – 11.30: Mads Werge fra PlanMiljø præsenterer konklusionerne af det LCA studie, der er lavet på VIGGA-modellen
11.30 – 12.00: Anne Louise Bang, Lektor & Louise Ravnløkke, ph.d. studerende DSK: Emotionelle værdier i babytøj
12.00 – 12.30: Frokost
12.30 – 13.00: Trine Bruun Petersen, adjunkt SDU og Vibeke Riisberg, lektor DSKD: Cultivating User-Ship
13.00 – 14.00: Keynote Kate Fletcher: Craft of Use: Post-Growth Fashion. Kate Fletcher vil tale om en ændret social fortælling for mode, født ud af ideer om tilfredshed, uafhængighed, handling, viden og menneskelig agentur; en fortælling, der måske giver os et glimt af mode efterliv.
14.00 – 14.15: Kaffe
14.15 – 15.00: Paneldebat, spørgsmål og afrunding