Besøgsrekord i sigte

Besøgende valfarter til Designskolen Koldings afgangsudstilling på Koldinghus

Godt en måned før Designskolen Koldings afgangsudstilling lukker, tegner antallet af besøgende i år til at slå alle rekorder. I løbet af de første knap tre måneder har flere end 46.000 løst billet til udstillingen, der for fjerde år i træk vises på Museet på Koldinghus. Aldrig tidligere har afgangsudstillingen haft så mange besøgende, og med en måned til sidste udstillingsdag, ventes besøgstallet samlet set at nå op på den anden side af 50.000. Og det glæder ikke mindst direktøren for Museet på Koldinghus, Thomas C. Thulstrup.

”Vi har fået overordentlig god respons på årets afgangsudstilling fra Designskolen Kolding. Udstillingen har både bredde og aktualitet, og den appellerer til vores gæster. Der er ingen tvivl om, at udstillingen sammen med museets Fabergé-udstilling har trukket mange gæster til Kolding. Faktisk har vi oplevet, at vi både har haft gæster, der specifikt er kommet for at se de nye designere og er blevet glædeligt overraskede over Fabergé-udstillingen; mens andre har glædet sig til de kongelige juveler i Fabergé-udstillingen og har fået oplevelsen af afgangsprojekterne med som bonus. De to særudstillinger har suppleret hinanden flot”, siger han.

Interessen for Designskolen Koldings afgangsudstilling har været stor lige siden 2013, hvor Museet på Koldinghus og Designskolen Kolding for første gang præsenterede et bredt publikum for de nyuddannede designeres projekter. Dengang gik ikke færre end 30.000 igennem billetsalget. I 2014 enedes de to institutioner om at ansætte en fælles kurator til at styrke formidlingen af de strømninger, som tegner blandt de nyuddannede designere. Og det gav pote. Hele 35.000 løste billet og dermed var første besøgsrekord sat.
Og til trods for, at udstillingsperioden i 2015 kun var på to måneder, rundede antallet af besøgende hele 26.000. Hvor mange der helt præcist vil have oplevet udstillingen i 2016 vides først, når sidste gæst har forladt museet søndag d. 23. oktober.