Bliv klogere på brugernes opfattelse af din teknologi

Kom til åben workshop på RoboCluster i Odense om udvikling af velfærdsteknologi

Hvordan kan design bidrage til udvikling af nye velfærdsteknologiske løsninger i samarbejde med brugerne?
Det spørgsmål besvarer designere fra Designskolen Kolding og nogle af dem, de arbejder for, ved en workshop på RoboCluster i Odense onsdag 16. december kl.15 til 17.

De virksomheder, der deltager, er Medisat og BandCizer, og medarbejdere derfra fortæller om både deres udvikling af velfærdsteknologiske produkter og deres erfaringer med at benytte designmetoder til at komme tætte på brugernes ønsker.
For Medisat - en del af TREFOR - har Designskolen Koldings Laboratorium for Social Inklusion undersøgt, hvordan telemedicin kan komme til at bidrage til den sikre og gode indlæggelse i patientens/borgerens eget hjem.

Men hvad skal der til for at for at telemedicin bliver til virkelighed, set fra fagpersoners, fagpersonalets og beslutningstageres synspunkt?
Det fortæller analytiker Jeppe Skov Andresen og projektkoordinator Nikolaj Morthorst Andersen, Medisat/TREFOR, og designer Denise Clemente Jørgensen, Designskolen Kolding, om.

BandCizer er en træningselastik med en tilhørende censor, der kan give brugeren intelligent feedback under træningen, som også kan ses af en fysioterapeut.
Designerne har undersøgt, hvad der skal til, for at et produkt som Bandcizer bliver attraktivt for danske virksomheder, set fra medarbejderes, lederes og beslutningstageres synspunkt?
Hvad kan motivere en arbejdsplads til at bruge et produkt som Bandcizer? Hvordan kan man flette simpel fysisk træning ind i den kulturbærende infrastruktur på en virksomhed?
Det besvarer direktør Anders Stengaard Sørensen, BandCizer ,og designer Liv Maria Henning, Designskolen Kolding, fortælle om. Ved mødet kan man også få viden om nye værktøjer, der kan anvendes til udvikling af fremtidens velfærdsteknologi, ligesom der vil være mulighed for at netværke med de øvrige deltagere, komme tæt på den robotteknologiske udvikling og se et udvalg af de nyeste robot- og automationsløsninger.

Workshoppen finder sted i RoboLab, robotlaboratoriet på Syddansk Universitet.
RoboCluster ligger på Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M Det er gratis at deltage i workshoppen.
Se mere og tilmeld dig herfra

FAKTA RoboCluster er et nationalt innovationsnetværk, der samler de danske kompetencer inden for forskning, udvikling og design af robotteknologi. Netværkets medlemmer innoverer, udvikler og applikerer robot‐ og automationsteknologier gennem samarbejde og videndeling mellem videninstitutioner og private virksomheder. Dette sker bl.a. gennem nye konkret matchmaking, videndeling og udviklingsprojekter.

Kl. 15.00: Registrering
Kl. 15.10: Velkommen v/ Cluster Manager Bjarke Falk Nielsen, RoboCluster
Kl. 15.20: Design som research metode v/ Leder af LAB for Socialt Design Laila Grøn, Designskolen Kolding
Kl. 15.45: Case 1: Medisat v/Analytiker Jeppe Skov Andresen og projektkoordinator Nikolaj Morthorst Andersen, Medisat/TREFOR og Designer Denise Clemente Jørgensen, Designskolen Kolding