Børn hjælper virksomheder

De første produkter udviklet i et unikt laboratorie-samarbejde mellem børn, virksomheder og designere fra Designskolen Kolding er nu på vej på markedet

"I vores land regner det kun om søndagen. og så er der slikbod og parkourbane."
4.A fra Billundskolen er på besøg i Børnenes Hovedstads Laboratorium for leg, hvor de har fået til opgave at udvikle et land fyldt af aktiviteter ved hjælp af det blanke papir, en håndfuld tuscher og deres fantasi.
Store papirark er fyldt med Pokemons, enhjørninger, pengetræer, chokoladevandfald, gigantosaurus’er og særlige områder for både drengeleg og pigeleg. Gemt i hjørnet på en af tegningerne er også et særligt område til voksne, som i den grad føler sig udfordret af børnenes fantasi.
- Det er ret lærerigt for os at iagttage, hvordan børnene giver plads til legen og bygger videre på hinandens ideer i stedet for at bremse dem, siger markedschef Britta Nøhr Pedersen fra skolemøbel-producenten SIS International.

Fem virksomheder er klar
Virksomheden fra Middelfart er en af fem, der i denne måned tager hul på et halvt års udviklingsforløb i Børnenes Hovedstads Play User Lab – laboratoriet, hvor virksomheder inden for feltet leg, læring og kreativitet kan mødes med børn i samspil med designere og udviklere fra Designskolen Kolding. Ud over SIS International deltager Dantoy fra Hobro, Norleg fra Brædstrup ved Horsens, WOW Park fra Skjern og Energi og en legeplads fra Helsingør. Forløbet er en del af et fireårigt EU-projekt under Design2innovate (D2i), drevet af Børnenes Hovedstad A/S i samarbejde med Designskolen i Kolding.
Målet med Play User Lab er at styrke konkurrenceevnen hos virksomheder, der arbejder med leg, læring og kreativitet, ved at øge deres innovationsevne og børnefokus. Og i laboratoriet er der en enestående mulighed for at teste teorien af i praksis.

Børn bidrager
Det er netop samarbejdet med børn er det helt unikke ved Play User Lab-forløbene.
- Allerede i første runde har det været fantastisk at se hvordan inddragelsen af børn – som i starten virkede som en stor udfordring for nogle af deltagerne – blev en helt naturlig ting, som de endte med at blive ret trygge ved. Jeg tror, mange af deltagerne blev overraskede over, hvor meget børn faktisk kan bidrage med i designprocessen, hvis bare man forstår at gribe det rigtigt an, siger Jesper Falck Legaard, designer fra Designskolen Koldings.
- Projektet har været en øjenåbner for deltagerne, og har ansporet til nye måder at inddrage og forstå børn og børns leg i udviklingsprocesserne, fordi de bliver introduceret til mange praktisk anvendelige metoder og redskaber, fortsætter han.
Virksomhederne Ledon fra Gram og Højer Møbler fra Vodskov har allerede haft en kontant udbytte af - som de første - at gennemfør et innovationsforløb i Play User Lab. Her fik de hjælp til at udvikle og teste produkter, som forventes at komme i produktion allerede i februar 2017.
- Det er enormt værdifuldt for os som virksomhed at kunne forklare vores kunder, hvordan vi bruger børns feedback i produktudviklingen, lyder vurderingen fra Heidi Nørgaard Jensen, der er udviklingschef hos Højer Møbler.

Den 8. november inviterer Play User Lab  til den første af en række fælles netværksdage for alle med interesse i legens betydning. Arrangementet har overskriften ”Den legende organisation” og afvikles i Billund.

FAKTA
Play User Lab er et 4 årigt erhvervsfremmeprojekt udbudt af designklyngen D2i  i samarbejde med Børnenes Hovedstad, Syddansk Universitet og Designskolen Kolding. Projektet er støttet af Syddansk Vækstforum, EU Regionalfonden, LEGO Fonden og Børnenes Hovedstad i Billund. Ved at kombinere flere projektpartneres ekspertiser – børn og design samt leg, læring og kreativitet - skabes der en fælles innovationsplatform, der ikke findes andre steder i Danmark.