Camp kick-off

DesignCamp2014 er nu officielt i gang. I løbet af weekenden ankom 29 studerende fra hele verden til Kolding for at deltage i den årlige to-ugers camp på Designskolen Kolding.

Og med kun to uger til at foretage en af deres livs største designrejser samledes de 29 internationale studerende og omtrent lige så mange studerende fra Designskolen Kolding tidligt mandag morgen til en dag fyldt med aktiviteter og workshops og første møde med deres partnervirksomhed. De studerende skal sammen med 11 virksomheder arbejde med livskvalitet for ældre og skal i den forbindelse udvikle konkrete prototyper inden for velfærd. De studerende kommer fra hele verden, og for første gang er også Brasilien, Italien og Australien repræsenteret.

Elena Maragoni studerer service design ved Politecnico di Milano i Italien. Hun ser meget frem til campen:

- Jeg beskæftiger mig med design for børn, og jeg ser mange sammenfald mellem det og så temaet for campen i forhold til social innovation og design til mennesker med særlige behov.

Omayra Maymo fra Madrid studerer industrielt design og er i øjeblikket i gang med en kandidatuddannelse på Designskolen Kolding. Hun meldte sig til campen på grund af sin interesse for velfærdsdesign, og fordi campen byder på tværfaglige udfordringer:

- Jeg ser frem til at arbejde dynamisk og på tværs af fagligheder med mennesker fra hele verden. Jeg mener, det giver de bedste resultater, for så undgår man at køre fast i sin egen måde at arbejde på.

DesignCamp2014 handler om at hjælpe virksomheder ind på velfærdsområdet med de kompetencer, services og teknologier, som de allerede anvender og dermed kombinere færdigheder og know-how fra ét område med behovene fra et andet. Konceptet kaldes “sidestepping”, og resultatet er innovative løsninger, nye muligheder og større indtjening.

Præsentation og udstilling
De studerende præsenterer deres koncepter fredag den 10. oktober. Præsentationen, som også er en udstilling af de studerendes projekter, bliver fulgt op af en workshop faciliteret af designkonsulenter. Formålet med workshoppen er, at virksomheder og studerende får mulighed for at arbejde sammen om at identificere og adressere muligheder og udfordringer ved at implementere koncepterne i virkeligheden.

Partnervirksomheder
Dette års partnervirksomheder er: Pettinaroli, Pay4it, KMD, Quilts of Denmark, Schneider Electric, Frøslev Træ, &Hype, Mungo Park Kolding, Neets, Scandic Hotels og Zebicon.