Dansk designuddannelse tiltrækker udenlandske studerende

Et stort antal studerende krydser landegrænser for at studere industrielt design på Designskolen Kolding

Alberto Bellamolli, Omayra Maymó, Li-Yu Lin, Guglielmo Brambilla, Guilia Riccucci, Zeyu Rong og Aniruddha Gupte. En lang række af navnene på de studerende, som tog afgang fra Designskolen Koldings kandidatuddannelse i Industrielt Design i 2016, klinger udenlandsk. Det er en tendens, som fortsætter. Et nyt hold kandidatstuderende har netop taget hul på et nyt studieår og her kommer mere end halvdelen på Designskolen Koldings linje for Industrielt Design fra andre lande bl.a. Sverige, Pakistan, Tyskland, Frankrig, Italien, Belgien, Finland og Canada.

En af de nye kandidatstuderende er Elena Stefanac. Hun har søgt ind, fordi hun er tiltrukket af den særlige studieform, som skolen tilbyder.

- Det afgørende for mig er den tilgang, man har til tingene her både fagligt og menneskeligt. Der er en hands-on tilgang til design og et brugerorienteret fokus, som tiltaler mig - og ikke mindst samarbejdet med virksomheder. Jeg ser også frem til at arbejde med bæredygtighed, velfærdsdesign og leg - emner, som jeg ved, skolen arbejder seriøst med, siger hun.

På Designskolen Kolding skal de studerende lære at reflektere over egen proces samt arbejde både tværfagligt, projektorienteret og i samarbejde med erhvervslivet - både nationalt og internationalt. Netop den kombination tiltrækker mange udenlandske studerende, som i løbet i af deres studietid ønsker at opnå en viden om og relation til branchen udenfor skolen.

- Mange internationale studerende søger ind på Designskolen Kolding for at blive klogere på, hvordan dansk design udvikles - hvordan danskere er, tænker, arbejder og ikke mindst samarbejder. Dansk design står meget stærkt internationalt, siger Designskolen Koldings uddannelseschef og fagleder for Industrielt Design, Peter Barker.

Når udenlandske studerende kommer for at lære noget om dansk designtradition, opstår der noget interessant, fordi de kommer med deres eget hjemlands designkultur og gentænker det ud fra dansk designperspektiv. Man kan se det i nogle af projekterne fra de udenlandske afgængere fra Designskolen Kolding i 2016, hvor fx italienske Alberto Bellamolli tog fat i sit hjemlands designkultur indenfor terrazzo og gentænkte materialets anvendelse ud fra dansk designtradition, der handler om bæredygtighed, funktionalitet og æstetik. Alberto Bellamolli fik skabt nogle enestående designs, hvor hans anvendelse af terrazzo blev til borde, lysestager og skåle. Hans designs kan ses sammen med de andre afgangsprojekter fra 2016 på Koldinghus frem til d. 23. oktober.