Danske hestekræfter i støbeskeen

Ny dansk sportsvogn er lige nu på tegnebrættet på Designskolen Kolding

Et samarbejde mellem Designskolen Kolding og virksomheden House of Composites har resulteret i et nyt design af en sportsvogn. Lige nu sidder tre studerende fra industrielt design og tegner på det, der siden skal blive til Agile SC122 - en rap lille sag med en 3,5 liters V6-motor fra en Toyota og effekt på op imod 450 hestekræfter.

Manden bag idéen, Tim M. Hansen fra House of Composites, har i mere end 10 år fremstillet kulfiberkomponenter til både Le Mans og Formel 1 biler, og det har givet ham lyst til at designe sin egen sportsvogn. En sportsvogn, der appllerer til alle.

- Det er en sportsvogn som normale mennesker, Hr og Fru Jensen også skal have råd til, lyder det fra Tim M. Hansen.

I Danmark har man ikke tradition for at designe sportsvogne, så de tre studerende får kyndig vejledning af fagleder, Peter Barker, der har mere end 20 års erfaring med at designe biler. Men den manglende tradition er bestemt ikke en hindring.

- I Danmark arbejder vi uden fordelen af at have en masse erfaring om design af biler. Og det er spændende. Så kan vi nemlig skabe alt fra bunden - uden at være tynget af historien, siger Peter Barker.

Hvis alt går som det skal, vil bilen være klar til motorsportsbanen i løbet af 2016.

Se indslag fra TVSYD ved at følge linket til højre.