De designer med hænderne

Den anerkendte skodesigner, D'Wayne Edwards, tester komfortzonen på ECCO og Designskolen Kolding

- Jeg kan se, de studerende her på stedet er ret fysiske. Forstået på den måde, at de ved langt mere om det rent håndværksmæssige end de amerikanske studerende. Jeg vil sige, at hvis vi i USA designer med vores hoveder, så designer I med jeres hænder, her i Kolding.

Det fortæller D’Wayne Edwards, internationalt berømmet sko-designer og grundlægger af det toptjekkede PENSOLE Footwear Design Academy i Oregon.

I løbet af fem uger drev han fyrre 3. års studerende gennem et intenst skodesign-forløb med fokus på skitsering & prototyping af nye modeller for ECCO.

Forbruger, først og fremmest

De studerende var opdelt i fire-personers hold, og opdraget var at gå til opgaven ganske som hvis de sad i en virksomhed:

- Jeg tror på learning by doing, og derfor var forløbet tilrettelagt som en professionel udviklingsproces.
De studerende blev gjort personligt ansvarlige for deres projekter, og jeg lagde klart vægt på, at de skulle designe til rigtige forbrugere - ikke bare til sig selv.

Det kan godt være en udfordring, hvis man kommer med en meget kunstnerisk tilgang til opgaven. Nogle af de studerende skulle lige vænne sig til at arbejde ud fra konkrete forbruger-behov, men det er jo en markedsrealitet.
Når de kommer ud fra skolen vil de blive ansat i virksomheder, hvis fokus er at kunne sælge produkterne.

Afgrænset fokus

Et andet velovervejet benspænd, D’Wayne Edwards opstillede i processen, var at de forskellige teams skulle arbejde inden for specifikt afgrænsede målgrupper.

- Vi fordelte områderne Herre, Dame, Børn, Outdoor og en særlig kategori kaldet ’?’ efter et tilfældighedsprincip. Og så gjaldt det ellers om at kunne arbejde inden for de specifikke krav for hvert felt, og stadig bevare kreativiteten. På mange måder tror jeg, det hjalp de studerende.
Tag for eksempel en børnesko. Der skal du både tage hensyn til barnets ønsker og forældrenes ønsker. Du skal tage højde for, at børn har en særligt spinkel fod, så skoen skal have en særlig ergonomi, men den skal også være nem at tage på, og måske samtidig være et læringsværktøj til at blive mere selvhjulpen.
Det giver nogle retninger for den kreative proces, og jeg kunne se de studerende fik en mere professionel tilgang til opgaven af at tænke i de baner.

Lidt ubehageligt

Komfortzonens grænser skulle dog ikke kun ruskes for de studerendes vedkommende. Ambitionen var også at rykke ved tilhørernes grænser til den endelige præsentation. Inklusiv holdet af designere fra ECCO, der kva deres samarbejdsaftale med Designskolen Kolding, sad på første række som dommerpanel til begivenheden.

- Det skulle gerne være lidt ubehageligt for ECCO. De studerende skal udfordre brandet, forbruger-opfattelsen og hele måden at lave sko på. Det er sådan, nye ideer opstår: Ved at blive konfronteret med det ukendte.
Vi har også leget med ideen om forbrugerens udvikling over tid, altså hvad han eller hun vil have af nye behov fem år ude i tiden. Alt sammen for at skabe en serie præsentationer med fokus på vækst og nye udfordringer, siger D’wayne Edwards.

FAKTA
Fra 2015 og mindst tre år frem samarbejder Designskolen Kolding med det prestigefyldte amerikanske skodesign-akademi, PENSOLE. Aftalen har til formål at styrke undervisningen i skodesign, men skal også bidrage til inspiration for andre af skolens områder – eksempelvis for tekstillinjen, via arbejdet med materialer i forbindelse med skodesign.
Gennem samarbejdet står PENSOLES erfarne lærerstab til rådighed for et årligt workshop-forløb som det, der er beskrevet her. Desuden åbner aftalen op for en serie tilbud og internationale perspektiver for de studerende, der alt sammen skal bidrage til at forme og skærpe fremtidens danske skodesignere.
Aftalen med PENSOLE er kommet i stand ved hjælp af ECCO.