Der går røg af en tæppebrand

Kan tusindevis af kvadratmeter gulvtæpper fra krydstogtskibe redesignes til et telt for flygtninge eller en smart pels? Studerende på Designskolen Kolding kommer med helt nye bud på genbrug

Quantum of the Seas er et gigantisk krydstogsskib, som kan huse 4180 gæster, 1500 ansatte og blandt de spektakulære aktiviteter om bord er verdens første robotbartendere, radiobiler, futuristisk underholdning og mad tilberedt af berømte kokke som Jamie Oliver.

Alt er specialdesignet fra loft til gulv. De 53.500 kvadratmeter væg-til-væg tæpper i suiter og kabiner er designet og fremstillet af Dansk Wilton, en familieejet virksomhed i Herning.

Tæpperne består af 80 procent uld og 20 procent nylon. Den høje procent uld har flere fordele. Det er godt for indeklimaet, det er flammehæmmende og i tilfælde af brand udvikler det ikke giftige dampe.

Men uld gør også tæppet ualmindeligt holdbart. I princippet kunne det holde i op til en snes år, alligevel bliver det typisk fjernes efter tre til fem år. Og brændt.

- Som dansk produktionsvirksomhed med fokus på design har vi et ansvar for at tænke i bæredygtighed og genanvendelse. Og tænk, hvis de brugte tæpper i stedet kunne bruges til et nyt produkt, eller materialet kunne nedbrydes og genbruges som råmateriale i et nyt kredsløb, siger Lone Ditmer, salgs- og marketingskoordinator i Dansk Wilton.

En tæppepels

Det er baggrunden for, at Dansk Wilton har indbudt til et samarbejde med Designskolen Kolding.

Den vestjyske tæppevirksomhed ønsker mode- og tekstilstuderendes bud på, hvordan man kan genbruge de mange tusinde kvadratmeter tæpper. Kan man lave en ny tæppepels, en puf til stuen eller måske et lyd- og brandisoleret shelter til folk på flugt?

- At arbejde med design og bæredygtighed er en grundlæggende del af uddannelsen på Designskolen Kolding og jeg håber, at dette samarbejdsprojekt med Dansk Wilton vil pege på nye, meningsfulde løsningsforslag, som vil komme både virksomheden, uddannelsen og ikke mindst miljøet til gode, siger Helle Graabæk, fagleder på tekstil.

De studerende skal i løbet af en intensiv workshop på 48 timer arbejde med forskellige fremtidsscenarier. De to bedste projekter får ”Dansk Wilton Design Award” og en præmiesum på samlet 10.000 kr. onsdag den 16. September kl. 17.

Følg de studerendes projekter under hashtaget #reusecruise.