Design af leg skal hjælpe syge børn

Et kreativt samarbejde mellem på den ene side børn og behandlere og på den anden side arkitekter og designere fra Designskolen Kolding har resulteret i nyt legerum for psykisk syge børn

Når man er barn eller ung og lider af psykisk sygdom kan mødet med sundhedsvæsenet være en stor omvæltning i hverdagslivet. Under behandlingen skal der fx også være tid og rum til udeaktiviteter og leg. Det er baggrunden for, at Designskolen Koldings LAB for Leg & Design i et tæt, kreativt samarbejde med børn, unge og behandlere har designet et nyt legeområde for børn med psykiske lidelser, indlagt på Sygehus Sønderborg
- Legeområdet er designet, så der kan være plads til bare at være barn – hvor barnets sprog, legen, er sat i centrum, og hvor der er rum til at rumme det, barnet har brug for, på barnets præmisser. Rum, der er præget af respekt for legen i sig selv. For leg er en kulturel værdi, der ikke bare kan sættes på pause, når man er syg, siger rektor for Designskolen Kolding, Elsebeth Gerner Nielsen.

DNA for design af leg
Det nye legeområde blev officielt indviet af regionsrådsformand Stephanie Lose (V) - på dagen, som er udnævnt til Sindets dag, hvor hele verden sætter fokus på psykisk sygdom - mandag den 10. oktober.
I tråd med de nye sygehusbyggerier, som i disse år skyder op overalt, er der lagt stor vægt på udemiljøerne fordi, det har indflydelse på menneskets helingsproces, og derfor kan et sted som en legeplads være med til at understøtte helbredelse og livskvalitet gennem leg. For at udforske, hvorvidt optimale rammer for leg kan være medskabende til en bedre helbredelse, er området udviklet med afsæt i Designskolen Koldings særlige DNA for design af leg.
- Legen har en værdi i sig selv som en helbredende faktor. Derfor er legeområdet indrettet, så det både afspejler en dyb respekt for legen i sig selv og samtidig inddrager den nyeste viden omkring uderum og naturens indflydelse på menneskets helbred og helingsproces, når man som barn opholder sig på et sygehus i en længere periode, pointerer Elsebeth Gerner Nielsen.

Ængstelighed
Afdelingen er allerede begyndt at bruge legepladsen aktivt som en del af udredningen. Her kan medarbejderne observere det enkelte barn og interaktionen med andre børn i et naturligt miljø. Gennem leg og dialog forsøger afdelingen at udvikle barnet væk fra tilstande, der ofte er fastlåste i hjemme- og skolemiljø i form af ængstelighed, konflikter, urolig adfærd, sociale udfordringer mm.
Men tanken er, at det fælles legeområder skal kunne bruges af alle børn på sygehuset. Legepladsens primære brugere er børn og unge i alderen 5-14 år. Børnene er i dagsbehandling – mellem 3 til 12 måneder - og har deres daglige skolegang på stedet kl. 8-16 på hverdage.
På legepladsen er der: Trafikbane, spilzone, musikrum, balancebomme, gynge, boldområde, udebordtennis, bålplads, udekøkken og motorikbane.

Fakta
Legeområdet er skabt i et fælles samarbejde mellem Psykiatrien i Region Syddanmark, Designskolen Kolding og Sygehus Sønderjylland. Trygfonden har støttet projektet med 500.000 kr. Børne- og Ungdomspsykiatri Aabenraa og børne- og ungeklinikken på Sygehus Sønderjylland er placeret i et fælles familiehus.