Design for folket

100.000 besøgte Folkemødet på Bornholm, hvor solen og Designskolen Kolding lyste op.

En udstilling, syv containere og knap en snes events.
Designskolen Koldings deltog for andet år i træk i demokratiets fest i Allinge på Bornholm med den internationale container-udstilling The Tube - i år med unge designtalenters fortolkning af samtalemøblet bordet.
Udstillingen var placeret centralt i Allinge og der var næppe mange af de 100.000 folkemødedeltagere, som ikke bemærkede de syv containere, der skilte sig markant ud fra festivalens mange hvide telte.
Til forskel fra sidste år havde skolen i samarbejde med Kolding Kommune arrangeret en række samtalesaloner under den fælles overskrift Design Demokratiet.

- Kolding Kommune og Designskolen Kolding har ikke alene fælles geografisk udgangspunkt, men har også fokus på, at design kan løse en lang række af de udfordringer, som samfundet står overfor i dag, begrundede rektor Elsebeth Gerner.

Design på gadeplan

Re-design af velfærd, bæredygtighed i modebranchen og design som brand, var nogle af de emner, som der blev sat fokus på. Under en smilende sol og med det hidtil største opbud af mennesker i Folkemødets femårige historie dirigerede Thit Juul Madsen, sekretariatsleder af D2i,  DesignDemokratiets taktstok på gadeplan, hvor alle saloner blev gennemført - naturligvis med design som et metodisk greb.

Grundet besøg af en hollandsk politiker var sikkerhedsopbudet stort, men det lagde ikke en dæmper på Anders Morgenthaler, tegner, filmskaber og adjungeret professor ved Designskolen Kolding, der gik ’Lige til stregen’ i to workshop om satiretegninger.

Folkemødet på Bornholm blev afholdt fra den 11. - 14. juni.

Udstillingen kan også opleves, når den udstilles under Kolding Kulturnat fra den 21. - 23. august i Jernbanegade.