Design i 10. klasse

Sammen med Brændkjærskolen står Designskolen Kolding bag en ny designlinje for folkeskolens 10. klasse

Kan du lide at eksperimentere? Er du nysgerrig? Kan du lide at arbejde med nye ideer?
En nye designline på 10. årgang skal fra næste skoleår tilbydes unge i Kolding, der kan svare ja til nogle af de spørgsmål. Uddannelsen er tilrettelagt i et samarbejde med Brændkjærskolen og vil på den lange bane fungere som rekrutteringsgrundlag for Designskolen Kolding.

- Nogle tror fejlagtigt, at design kun er noget meget glamourøst. Derfor er det vigtigt, at de unge får et realistisk billede af, hvad en uddannelse på Designskolen indebærer, siger Lone Dalsgaard, uddannelsesleder på Designskolen Kolding.

Rettet imod begge køn

10. Design, som navnet lyder på den nye uddannelse, skal lære de unge at arbejde med design og designprocesser på mange forskellige måder bl.a. design af produkter, visuel kommunikation og oplevelser.

- Undervisningen veksler imellem teori og praksis, fortæller Lone Dalsgaard.

Næsten en tredjedel af undervisning skal foregå på Designskolen. Foreløbig er der planlagt to længere projektforløb, som kobles sammen med et efterfølgende praktikophold.
Eleverne kommer til at lære om designmetoder og arbejde med design i praksis i forskellige værksteder. Uddannelsen er målrettet både elever af begge køn.

- Men en væsentlig del af undervisningen har fokus på teknologi og værksted for at tiltrække endnu flere drenge, end designfaget ellers gør, fortæller Lone Dalgaard, der forventer en stor interesse for den nye linje.

Design, innovation og entreprenørskab bliver de bærende overskrifter igennem hele undervisningen, der går i luften fra august 2016.