Design på spil

En æske med 89 metodekort skaber inspiration og struktur i designprocessen

Selvom de mest af alt ligner sæt kortspil i størrelse x-large, er de 89 såkaldte Co-Creation Cards, som forlaget U Press nu udgiver med støtte fra Designskolen Kolding, ikke meget bevendt i et slag whist.

Derimod er Co-Creation Cards et sæt metodekort, der kan fungere som et håndgribeligt redskab til at drive og strukturere innovations- og designprocesser.

- Metodekortene kan skabe et fælles og håndgribeligt sprog omkring den kreative proces og kan bruges af både enkeltpersoner, teams, ledere og facilitatorer, fortæller forsker og underviser ved Designskolen Kolding, Silje Camille Friis, der har udviklet Co-Creation Cards.

Boksen med de 89 kort er inddelt i seks kategorier. Den første kategori, Collaborate, fokuserer på metoder til at understøtte samarbejdet i teams. De fire næste kategorier, Collect, Comprehend, Conceptualise og Createrelaterer relaterer sig til faserne i en kreativ proces. Den sidste kategori, Communicate, angiver metoder til at kommunikere arbejdet til andre.

Hver kategori har sin egen farve – sort, grøn, blå, lilla, rød og orange. Indenfor hver kategori ligger metoderne i tilfældig orden og kan udvælges og sammensættes til hver enkel situation og projekt. Der er ingen korrekt rækkefølge.

- Hvilket er en vigtig pointe, understreger Silje Camille Friis.

- Brugeren har nemlig mulighed for selv at udvælge de kort, der passer bedst i det konkret projekt, der arbejdes med. Men jeg har også inkluderet blanke kort i æsken. I takt med at metoderne forandrer sig med brugerne, vil der opstå nye metoder og jeg håber, at de blanke kort vil fungere som inspiration for andre til at erfare, eksperimentere og udvikle deres egne, uddyber hun.

At bryde vaner og spor

Silje Camille Friis´ metodekort er på forhånd blevet testet af flere, bl.a. Poul Rind Christensen, Professor Institut for Entreprenørskab & Relationsledelse, Syddansk Universitet, Campus Kolding, der siger:

- Co-Creation Cards samler mangfoldigheden af design- innovations- og kreativitetsbefordrende metoder på en enkel og overskuelig måde. Jeg har haft stor glæde af at have æsken med metodekort ved min side. De er en stor inspiration for mig i at bryde de vaner, spor og rutiner, man som garvet underviser skaber hen over årene.

Det første sæt metodekort så lyset i 2006 og blev brugt som afsæt for en ny udgave, som Anne Katrine Gelting og Silje Kamille Friis lavede på Designskolen Kolding i 2011.
Siden har metodekortene været igennem en omfattende bearbejdning og udvikling med bidrag fra professionelle praktikere, forskere, undervisere og studerende. Billedsiden på det nye sæt metodekort er designet af tidligere studerende på Designskolen Kolding, grafisk designer Mai Bjerre.

Kortene kan erhverves på saxo.com eller Designskolen Kolding.