DesignCamp gør en forskel

På bare to uger har 47 studerende fra hele verden forvandlet designudfordringer til social innovation, som er til at føle på

Fredag den 9. oktober kulminerede en to uger lang designproces på Designskolen Kolding, da 47 studerende fra verdens førende designskoler præsenterede deres løsninger til at skabe social innovation i virksomheder. Dagen markerede dermed slutningen på skolens årligt tilbagevendende DesignCamp.

Og med reaktioner som "Fantastisk". "Genialt". "Blæst omkuld". "Vi har fået langt mere, end vi overhovedet kunne forvente". "Tænk at de har fanget vores ånd på fire dage" - ja så må DesignCamp2015 siges at være en succes!

Med korte præcise film (se videoen hvor de er samlet!), posters og prototyper viste de studerende deres koncepter frem. Koncepter som adresserer de udfordringer, som de studerende bare få dage forinden formulerede i samarbejde med 11 virksomheder: EasyFood, Kolding Havn, Mungo Park, Our Daily Heroes, Isabella Fortelte Danmark, Kolding Hotel Apartments, Lammhults Biblioteksdesign, MesseC, Nord Gourmet, Olino og Syddansk Kvæg.

Nye løsninger
En af virksomhederne, Easyfood, fik et koncept med hjem, der kan reformere hele virksomhedens kultur: Et system som samler både ledelse og produktionsfolk i virksomheden og også inkluderer brugere af Koldings Folkekøkken. Kernen i konceptet er samtale.

En anden lokal virksomhed, nemlig Isabella, havde for to uger siden ingen genanvendelsesplan for deres fortelte, men det har de nu! De designstuderende har nemlig skabt en cyklus, hvor brugte fortelte genanvendes og bruges som materiale til tasker, som laves og sælges af socialt udsatte, fx hjemløse, som derigennem får mulighed for at forsørge sig selv, samtidig med at Isabella også får et udbytte og en helt ny fortælling omkring deres produkter.

Lammhults Biblioteksdesign har fået et nyt system, Comma, som gør dem i stand til at transformere sig selv fra leverandør af biblioteksinteriør til en pro-aktiv virksomhed, som med sine produkter adresserer sociale behov. Systemet inviterer kort sagt brugerne til at skabe et fællesskab og få indflydelse på de produkter og rum, som de bruger, gennem co-creation workshops med designere og eksperter.

Vi skaber nye måder at designe på
Barnabas Wetton er mangeårig underviser på Designskolen Koldings DesignCamp, og for ham er der ingen tvivl om, at DesignCampen er med til at gøre en reel forskel:

-En af de fundamentalt fantastiske ting ved Designskolen Kolding er, at vi faktisk forsøger at skabe det, som vi siger vi vil – i virkeligheden! Vi vil skabe partnerskaber, så vi kan forstå nye måder at designe på og designe ind i nye paradigmer. Det er essensen af det hele, og det vi prøver på. Vi prøver også at engagere os i verden omkring os, og det er ambitiøst, for kulturer er forskellige. Og i Danmark ved vi slet ikke, hvor specielle vi egentlig er, før vi begynder at opleve os selv gennem fx en inders øjne eller en amerikaners.

-Så campens ambition er virkelig spændende at arbejde med. Og den ambition skal så matches med virksomhedernes ambition, og det interessante er, at virksomheder i provinsen ofte er mere innovative og har flere ildsjæle, som virkelig ønsker at udrette noget, end store virksomheder. Det skaber et spændende mix. På DesignCampen har vi altså små virksomheder, som har modet til at kaste sig ud i noget meget anderledes, og vi har en institution, som har modet til at skabe nye veje og rent faktisk gør det, slutter Barnabas Wetton.

De studerende angreb udfordringerne med designmetoder bl.a. research, idegenerering og prototyping, og det lykkedes dem dermed at skabe social innovation som både system, handling, oplevelse og identitet. Designkoncepter der er klar til at møde verden og gøre en forskel.

Digital publikation
DesignCamp2015 udkommer i en digital publikation senere på året, hvor vi samler film fra konferencen, projekter, reaktioner m.m. Hold øje med den på Designskolens hjemmeside.

DesignCamp2015 er arrangeret i samarbejde mellem Designskolen Kolding, D2i - Design to innovate, Syddansk Vækstforum, TREFOR og EU’s Socialfond.