Designskolen Kolding lancerer nye kurser i designmetoder

Vær med til at bygge fremtidsscenarier, forbered dig på morgendagens kundekrav og giv dig selv eller dine ansatte værktøjer til at visualisere ideer i et helt nyt kursusprogram i design.

Designskolen Kolding slår nu dørene op til et helt nyt efteruddannelsesprogram med design som fællesnævner. Alle kurser er baseret på forskningsbaseret viden. Programmet består af en bred vifte af kurser i designmetoder, som kan flytte både dig selv og den virksomhed eller organisation, du arbejder for. Og kurserne er ikke tilrettelagt for designere alene:

- Vores nye designkurser kan bruges af mange forskellige professionelle fagprofiler. Efteruddannelse i design bidrager til din eksisterende ekspertise med udviklingsværktøjer og et innovativt mind-set, siger Elsebeth Gerner Nielsen, rektor for Designskolen Kolding.

På de nye designkurser vil der være fokus på andet og mere end produkter. Kurserne indeholder også en integration af discipliner som marketing, salg, udvikling samt processtyring og ikke mindst tværfagligt samarbejde.

- Vores undervisere tilrettelægger forløbene ud fra design processer og metoder, der er kendetegnet ved at være brugerfokuseret, hands-on og visuelle. Lego, post-its og prototyper kan mange gange være de afgørende gode hjælpere til at tænke helt ud af boksen og dermed gøre deltagerne skarpe på, hvordan de bedst arbejder med generering, fremlæggelse, modning og kvalificering af produkter, services eller strategier. Deltagerne får læring og inspiration på flere niveauer, når de fremover vælger kurser hos Designskolen.

Design - en øjenåbner
Flere både store og mellemstore virksomheder har i løbet af 2014 været igennem læringsforløb på Designskolen Kolding i regi af D2i - et projekt, der har til formål at lære små og mellemstore virksomheder at anvende designmetoder. Adskillige af virksomhederne har efterfølgende udtrykt ros af forløbene:

- Jeg fik virkelig øjnene op for en ny, inspirerende og meget brugbar måde at arbejde på. Jeg lærte, hvordan kreative processer kan fremprovokeres og systematiseres, så man ’på kommando’ kan komme frem til nye ideer og løsninger. Der var lige til at overføre til hverdagen efter kursets afslutning. Jeg giver derfor designernes metoder thumbs-up, siger Katja Ramsing, Marketing Manager hos virksomheden Zebicon, om samarbejdet.

Hun bliver suppleret af Henrik Thune, direktør i IT-firmaet House4IT A/S, der ligeledes var blandt de virksomheder, som blev udfordret på gængse arbejdsgange på Designskolen Kolding i løbet af 2014:

- Mit råd til andre, der vil prøve kræfter med en designkonsultation er, at de skal være indstillet på at vende blikket godt indad. Jeg oplevede, at jeg selv fik lov at tage min egen medicin, i forhold til de krav, jeg stiller til medarbejderne. Det var en stor oplevelse at blive udfordret, på de måder vi tænker og taler på, forklarer han.

Om Designskolen Kolding’s kurser i design

• Efteruddannelserne i design tilbydes fra marts 2015
  • Programmet består både af åbne kurser, der er korte forløb omkring et specifikt emne, og længerevarende, skræddersyede forløb, med fokus på specifik kompetenceudvikling
  • De åbne kurser kan ses på skolens hjemmeside, designskolenkolding.dk under 'Efteruddannelse'