Designuddannelse skaber bedre velfærd

Innovation og bedre velfærd i sygehusvæsenet. Det er en af ambitionerne med designskolens forskning i undervisningsmetoder.

Og for at konsolidere Designskolen Koldings rolle som en af de førende spillere inden for innovativ designtænkning er forsker Kathrina Dankl lige nu i USA for at præsentere sin artikel "Teaching for Future Health Care Innovation" på konferencen LearnXDesign 2015 i Chicago.

Konferencen samler forskere inden for designundervisning og giver dem lejlighed til at præsentere og udveksle den seneste forskning. Konferencen byder således på oplæg, workshops og et Live Learning Lab, hvor deltagerne kan teste designmetoder og undervisningsredskaber. Blandt hovedtalerne er Victor Margolin/Co-Editor Design Issues og Murphy MacDonald/IDEO.

Kathrina Dankl fokuserer i sit oplæg på undervisningsmetoder i forhold til velfærdsdesign, som er et af Designskolen Koldings primære satsningsområder, og taler for en undervisning, som i høj grad er styret af de studerende selv.

Efter konferencen rejser Kathrina Dankl videre til the Mayo Clinic for at mødes med Dr. Montori og høre om hans erfaringer med patientinvolvering.

Om Kathrina Dankl
Kathrina Dankl har en baggrund som industriel designer og en ph.d. i designantropologi med projektet ”Very Experienced People: An Ethnography of Design, Ageing and Style” fra University of Applied Arts Vienna. På designskolen forsker Kathrina Dankl inden for området ”Shared Decision Making” i samarbejde med Sygehus Lillebælt, Vejle Sygehus. Hun har i sin forskning arbejdet med velfærdsdesign, alder, inclusive design, designmetoder og social innovation. Kathrina Dankl fordeler sin tid mellem Kolding og Wien, hvor hun bl.a leder sit eget designstudio.