DK Spot

NAVN: Chris Petter Spilde

ALDER: Jeg er født 16.07.1985

NATIONALITET: Norsk

BESKÆFTIGELSE: I sociale sammenhænge introducerer jeg mig som arbejdsledig. Jeg arbejder med at finde ud af, hvor jeg passer ind, det er min beskæftigelse: mig selv. Det lyder måske prætentiøst og muligvis lidt trist, men jeg synes at det er vanskeligt at beskrive det på en anden måde. Lige nu er jeg ingen. Jeg anser ikke mig selv for en grafisk designer, ikke en illustrator, ikke en fotograf, ikke en filmskaber eller konceptudvikler. Men jeg er ganske god til at lade som om, hvis folk ønsker det.

RELATION TIL DESIGNSKOLEN KOLDING: Det var på Designskolen Kolding, jeg tog min uddannelse, og jeg trivedes vældig godt. Jeg har en god relation til skolen. Det er et godt sted at være.

Hvor finder jeg inspiration? Overalt, tror jeg.

Hvad er jeg fagligt optaget af lige nu? Sproglige formaliteter som for eksempel ’tak’, ’undskyld’, ’Hej, hvordan går det?’. Jeg ved det ikke endnu, men jeg tror, at jeg ønsker at synliggøre det indhold, der ligger og gemmer sig i disse sproglige pyntegenstande, som jeg ofte oplever bliver overset i hverdagen. Desværre kommer det nok til at ende i intet, men lige nu er jeg i gang med et skriveprojekt der har arbejdstitlen ’Tak (til)’. I stedet for at placere tak til ... bagerst i bogen, så ønsker jeg, at takkelisten bliver til bogens indhold. Jeg vil forsøge at takke alt og alle fra Bas Jan Ader, Steve McManaman, mor, mine venner, brødre, tidligere lærere, farven hvid, til buschaufføren på bus 50E der kører fra Sandsli til Bergen centrum.

Min drømmeopgave. Hvorfor? En opgave som tillader mig at være i livet uden at leve, tror jeg. Med dette mener jeg, at det ville være fantastisk, hvis jeg kunne tilrettelægge det sådan, at jeg ikke behøvede at være afhængig af andre mennesker i løbet af en arbejdsdag. Eller måske er det mere rigtigt at sige, at jeg ikke ønsker at være afhængig af, at jeg må være nogen under min arbejdsdag. Helt ærlig: en opgave hvor jeg føler, at jeg kan slippe for at være en sjov, spændende og jovial fyr. En opgave hvor jeg som menneske kan få lov til at være kedelig og asocial, uden at dette ville brænde nogen broer. Jeg foretrækker at være en sej fyr efter arbejde, og da ønsker jeg ikke at tale om arbejde, men gerne om hip hop, breakdance, rap, graffiti og sk8board. Crazy legs, Beastie Boys, Revok og Pappalardo.

Hvorfor valgte jeg at gå på Designskolen Kolding? Jeg tog et halvt år på Den Skandinaviske Designhøjskole, fordi jeg ville væk fra Norge. Der blev jeg anbefalet at søge ind på Kolding Designskole. Det gjorde jeg, og kom ind. Det var ganske tilfældigt. Det eneste jeg var bevidst omkring var, at jeg ikke ville tage min uddannelse hjemme i Norge, og at jeg ønskede at studere … det blev Visuel Kommunikation på Designskolen Kolding.

Hvad er Dansk Design for mig? Netværk.