DK: Spot

NAVN: Mette Thrane Frandsen

ALDER: 50 år

NATIONALITET: Dansk

BESKÆFTIGELSE: Kantineleder og idemager inden for mad

RELATION TIL DESIGNSKOLEN: Mit arbejde som kantineleder

Hvor finder jeg inspiration? Inspiration til mad finder jeg alle steder; på nettet, i en samtale, i et billede, et ugeblad, en tur i skoven, i et musikstykke. Kort sagt, mener jeg, at man kan finde inspiration alle steder så længe man er åben overfor det.

Hvad er jeg fagligt optaget af lige nu? Jeg er så heldig, at mit arbejde består i at kombinere mad og design. Sammen med Design2Innovate er jeg ved at udbyde og udvikle en 6-dages introduktion, der handler om hvordan man kan anvende design i køkkenet. Der bliver arbejdet med designmetoder, ideudvikling, nye metoder indenfor madlavning, nudge og meget, meget mere.

Min drømmeopgave. Hvorfor? Alt det jeg laver. Jeg bliver meget udfordret i det daglige og jeg elsker det! Vi arbejder ikke kun med mad, men også hvad design er igennem det mad vi laver - især når vi har konferencegæster. Det er super sjovt, at vi ikke bare laver mad, men at maden også skal give mening, forståelse og knytte sig til de emner, der undervises i på skolen. Jeg er vild med at udvikle koncepter, finde den rette sammenhæng mellem mad og design så det giver mening for vores gæster. Jeg elsker at være i det åbne rum, hvor alt er muligt og uden begrænsninger. Det er skønt at have muligheden for at lave mad til vores studerende, der både er sundt, spændende og anderledes. Det er aldrig kedeligt og vi udfordres hver dag.

Hvorfor valgte jeg Designskolen Kolding? Det har faktisk været en drøm fra jeg var helt ung. At være i et kreativt miljø hele tiden tiltaler mig og det er helt vildt fedt. Så da jeg blev opfordret til at søge en stilling her på Designskolen var jeg ikke i tvivl. Og jeg har aldrig fortrudt det.

Hvad er dansk design for mig? Dansk design for mig er den gode ide og evnen til at føre den ud i livet. Det at benytte designmetoder til en given problemstilling er fantastisk. Jeg hører ofte vores gæster blive imponeret over, at man ved hjælp af designmetoder kan få en helt ny tilgang og vinkel på sit problem.