ECCO sender designstuderende til USA

Studerende modtager legat fra ECCO

Knap var 2015 rindet ud, før hun fik besked om, at ECCO tildeler hende et legat på 10.000 kr. Nu rejser Dea-Marcela til Portland.

- Det er en kæmpe mulighed. Selve donationen gør, at jeg kan dække de mange udgifter, der kan være forbundet med et studieophold i udlandet, siger en meget taknemmelig Dea-Marcela Tuns.

Pengene skal bruges til at indløse billet til USA, hvor hun skal deltage i et særligt undervisningsforløb på det amerikanske skodesign akademi, PENSOLE som ligger i Portland. Men det er ikke kun legatet, der betyder noget for Dea-Marcela. Udover det økonomiske aspekt, er det nemlig en stor anerkendelse, at en virksomhed som ECCO, gerne vil hjælpe en studerende på vej, fortæller hun.

I efteråret sad Dea med, da den anerkendte skodesigner D’Wayne Edwards afholdte Masterclass på Designskolen Kolding, og det har givet hende en stærk tro på, at mode-tektsil branchen og sko-industrien går hånd i hånd.

– Begge industrier kan bruge hinanden til sparring og inspiration i langt større grad end hidtil, da skoindustrien har fingeren på pulsen, hvad angår nye tekstiler og nyeste teknologier indenfor materialer, fortæller Dea-Marcela og tilføjer, at forløbet i USA vil give hende mulighed for at arbejde med det, hun brænder allermest for – nemlig tekstiler og trends. Dea håber, at nye relationer kan være med til at skabe et godt og solidt netværk, der kan være til gavn, når hun en dag skal søge et job.

-Det er erfaringer, der i sidste ende, forhåbentligt, er med til at åbne døre for os, slutter hun.

Dea-Marcela Tun studerer mode og tekstil på 3. år ved Designskolen Kolding.

PENSOLE er stiftet af D’Wayne Edwards, en af verdens førende skodesignere. Det er bl.a. ham der har designet basketball-stjernens Michael Jordans sko ”Air Jordan”. De senere år har han jævnligt haft sin gang på Designskolen Kolding som gæsteunderviser.