Er vi der snart?

Professor Sam Bucolo gæstede Designskolen Kolding til en inspirerende snak om design som ledelsesværktøj

Sam Bucolo er både som akademiker og praktiker en fremtrædende figur i Australien og i verden, når det gælder anvendelsen af design som ledelsesværktøj. Bucolo har ved hjælp af designtænkning faciliteret transformationer af hundredvis af virksomheder og organisationer, så de i dag er skarpere end nogensinde før på deres marked, produkt/services og kunder. Som professor i design og innovation ved University of Technology Sydney, står han i spidsen for en gruppe, der undersøger, hvilken værdi design-ledet innovation har for Australiens økonomi.

Onsdag den 4. maj gæstede han Designskolen Kolding og et fyldt auditorium for at dele ud af sin viden og sine erfaringer, som han også beskriver i bogen ”Are we there yet?”. En titel som understreger vigtigheden af at være omstillingsparat og erkende, at en forandringsproces er kontinuerlig.

- Virksomheder opererer i et marked, der for hvert år bliver mere og mere komplekst, og de er ikke klædt på til at håndtere den kompleksitet. De er trænet i at fokusere på ledelsesresultater og på at løse (ofte de forkerte) problemer. Designere tænker anderledes. De bruger designtænkning til at navigere i kompleksiteter, det vil sige tackle det uklare og ukendte, tage udgangspunkt i brugerne og bruge forstyrrelser konstruktivt. Deres udgangspunkt er ’problem framing’, og med den spørgende tilgang kan de udfordre virksomhedsledere og ansatte på deres tilgang og hjælpe dem til at skabe overblik. Mange ser design som et add-on, men det er faktisk et fantastisk redskab for virksomheder til at skære ind til kernen af deres forretning, sagde Sam Bucolo.

Bucolo nævnte i sit oplæg bl.a. et samarbejde, hvor han udfordrede en virksomhed til at igangsætte en proces, hvor de genovervejede, hvem virksomhedens egentlige kunde var. Det resulterede i, at virksomheden skar sin produktportefølje ned fra ca. 180 produkter til blot 4! Med stor succes til følge.

Bucolo understregede, at det er virksomhederne selv, der skal være klar og motiverede til at gøre arbejdet:

- Designere kan introducere værktøjerne og facilitere processerne, men design skal erfares, det kan ikke outsources. Det er virksomhederne selv, der skal leve transformationen.

Inspireret? Kontakt D2i - Design to innovate
I forbindelse med sit besøg på Designskolen Kolding var Sam Bucolo i tæt dialog med projektgruppen omkring D2i - Design to innovate, som er en lignende satsning, der arbejder for at implementere designtænkning i små- og mellemstore virksomheder, og han udtrykte stor beundring for det arbejde, som projektmedarbejderne leverer.