Fælles camp for social innovation

28. september slår vi dørene op for 30 internationale studerende, som sammen med danske studerende og virksomheder skal skabe social innovation gennem design. Du kan tilmelde dig campens åbne arrangementer nu, og det er halv pris, hvis du har taget afgang fra skolen.

Det sker på skolens årlige DesignCamp, som denne gang har fokus på social ansvarlighed, og hvordan man gennem design og innovation kan forbedre samfundsmæssige forhold og skabe både social og økonomisk værdi.

Mere end 10 regionale virksomheder, heriblandt EasyFood, S.A. Christensen, Kolding Havn, Mungo Park og Our Daily Heroes, har meldt sig til at samarbejde med de studerende, som ved hjælp af designmetoder skal udvikle nye ideer og koncepter, som gør virksomhederne i stand til at arbejde målrettet med social innovation. Løsningerne tager udgangspunkt i virksomhedernes eksisterende ressourcer og kompetencer, og tanken er, at virksomhederne på kort eller langt sigt bliver i stand til at implementere dem i deres forretningsmodel.

Du har mulighed for at deltage
Ud over en StudentCamp for særligt inviterede kandidatstuderende består DesignCamp2015 af en Business Conference den 29. september og en Masterclass (max. 20 deltagere) den 29. og 30. september, som ligeledes stiller skarpt på social innovation og spørgsmålene: Hvad er social innovation, hvorfor skal vi arbejde med det, og hvordan gør vi det? Alle kan tilmelde sig. For Designskolen Koldings alumner er der mulighed for at tilmelde sig til halv pris.

Fakta om socialøkonomisk virksomhed
Både i Danmark og i verden ser vi flere og flere eksempler på succesfulde socialøkonomiske virksomheder. En af de virksomheder, som har været på banen i mange år, er TV Glad, der er en del af Glad Fonden og verdens første tv-station for og med udviklingshæmmede.

En socialøkonomisk virksomhed er en virksomhed der:

• har en social eller almennyttig mission
  • geninvesterer det økonomiske overskud
  • agerer på markedsvilkår, men konkurrerer typisk på andre betingelser end dens ”konkurrenter”
  • bygger på en vis grad af demokrati
  • er organisatorisk uafhængig af den offentlige sektor

Kilde: Social+ Læs hele definitionen her

DesignCamp2015 afholdes i samarbejde mellem Designskolen Kolding, D2i - Design to innovate, Syddansk Vækstforum, TREFOR og EUs Socialfond.