Farvel og tak

53 studerende får i år titlen cand.des. Frem til august udstiller de deres afgangsprojekter, som er kommet til verden sammen med ikke færre end 93 samarbejdspartnere.

De studerende har en udfordring. Gennem fem år syr de sting i deres vinger, og når den sidste knude endelig er bundet, vil det vise sig, hvor meget og hvordan de skal baske, før de kan flyve. Kandidaterne skal ud i den virkelige verden. De skal ud på arbejdsmarkedet, de skal have et job, og de skal leve af deres evner.

I år siger 53 kandidater farvel og tak til Designskolen Kolding med en fejende flot udstilling på Koldinghus. I månedsvis har de knoklet for at blive færdige med deres afgangsprojekter, og tirsdag den 9. juni blev familie, venner, lærere og ansatte budt ind i deres verden af proces og færdigt produkt.

I den anledning udgiver Designskolen Kolding en avis, som udkommer som indstik til Jyllands-Posten, hvor vi stiller skarpt på udvalgte afgangsprojekter for at vise, at design er meget mere end lækre lamper og fancy modetøj. Design er også et spørgsmål om, hvordan sunde fødevarer bliver præsenteret i supermarkederne, en kampagne der skal få danskerne til at holde sig fra hælervarer og aktivt kul, der kan fjerne sprøjtegifte i fødevarer.

93 partnere
Igen i år var det et krav, at de studerende skulle lave deres afgangsprojekt i samarbejde med en virksomhed, myndighed eller organisation, og mange af designerne valgte ikke bare en men flere samarbejdspartnere. Hele 93 eksterne partnere har været involveret. Det gælder bl.a. Kolding Kommune, Trefor, Syd- og Sønderjyllands Politi, Kræftens Bekæmpelse, COOP, Kopenhagen Fur, ECCO, Gabriel, Ældre Sagen, og Den Gamle By i Aarhus.

Du kan se udstillingen på Koldinghus frem til den 10. august, og på vores hjemmeside kan du få en lille forsmag på, hvad du har i vente. Kig under nyheder og læs om de dygtige kandidater.