Fire år mere

D2i er sikret finansiering de næste fire år og kan dermed fortsætte arbejdet med at skabe vækst i Region Syddanmark.

Der er sikret finansiering til D2i, til at fortsætte det gode arbejde i designklyngen frem til 2019. Four more years, som man siger. Fire år til at fortsætte, udvide og udvikle arbejdet med at skabe innovation, vækst og arbejdspladser gennem design i Region Syddanmark og resten af landet. Det gør D2i i samarbejde med virksomhederne, D2i’s partnerkreds og det stærke designfaglige miljø omkring Designskolen Kolding og Syddansk Universitet, som designklyngen er funderet i.

- Vi kommer fremadrettet til at fokusere på, hvordan design kan understøtte regionens styrkepositioner inden for leg, velfærd og grøn omstilling. Både for at bidrage til at realisere regionens erhvervsmæssige potentiale, men også fordi tematikkerne og de udfordringer, og potentielle løsninger de indeholder, har international relevans, siger Sekretariatsleder thit Juul Madsen, som kan se tilbage på fire begivenhedsrige år.

Siden 2011 har i alt 574 virksomheder og 1609 personer deltaget i D2i’s aktiviteter, med fokus på vækst- og værdiskabelse gennem brug af design. Og på tre år er der 25 procent flere af regionens virksomheder, der arbejder med design. Flere af virksomhederne, som D2i har hjulpet, har oplevet alt fra tocifrede vækstrater til at kunne hjemtage produktion fra lavtlønslande til Danmark.

- På den måde er vi godt i gang med at løfte den langsigtede ambition for D2i’s arbejde ­– at gøre Trekantområdet og Region Syddanmark til Nordeuropas centrum for design og designanvendelse – et sted hvorfra forandring udspringer. Et sted, hvor ny designviden skabes og bringes i spil i samarbejde med virksomheder og offentlige aktører med henblik på at skabe nye og bedre løsninger, siger Thit Juul Madsen.