Grønlands bagside skal være ny turristattraktion

Designer vil skabe bæredygtig turisme og iværksætterånd.

Lonely Planet har kåret Grønland som et af de ti steder, man skal besøge i år. På den baggrund har nyuddannet kommunikationsdesigner Sara Brandt Kronborg fra Designskolen Kolding arbejdet på at skabe en ny turismestrategi.

Turister drømmer om vildmarken og den uberørte natur. Det er en global turisme-tendens ofte omtalt som ’bæredygtig turisme’. Her handler ferieoplevelsen i højere grad om social ansvarlighed, hjælp til selvhjælp på lokalniveau og helst med så lave omkostninger for miljøet som muligt.

For at imødekomme det behov arbejder Sara Brandt Kronborg i sit afgangsprojekt fra Designskolen Kolding med at skabe en strategi for bæredygtig turisme i østgrønlandske bygd-samfund. Den nærmest ikke-eksisterende turisme på kun 1% fik Sara til at se en mulighed for at skabe noget andet og nyt, som kan promovere Østgrønland på en ny måde og dermed frigøre landsdelens position som Grønlands bagside.

- Jeg er sikker på, det kan lykkes, siger hun. Eksperterne anslår, at den bæredygtige turisme bliver seks gange så stor som den traditionelle.

Det handler om at rejse med respekt og have omtanke for naturen og de lokale, som skal være med til at sikre en balanceret økonomisk, samfunds- og miljømæssig vækst i det lille samfund.

Rødder i det grønlandske
At Sara Brandt Kronborg har valgt at arbejde med Grønland, er der en naturlig forklaring på. Hendes mor er født og opvokset i Grønland, og selv har Sara Brandt Kronborg været der hvert år, siden hun var tolv, og boet der i forbindelse med praktikforløb og arbejde.

Gennem hele sit uddannelsesforløb på Designskolen Kolding har Sara Brandt Kronborg flere gange arbejdet med projekter omkring Grønland, hvor drivkraften er at vise unge mennesker vigtigheden af at tænke kreativt for at finde løsninger.

- Hver gang jeg har fået mulighed for at arbejde med et selvvalgt emne i vores hovedprojekter på Designskolen Kolding, har jeg valgt at arbejde med forskellige problemstillinger, hvor Grønland har været omdrejningspunktet. Min interesse for Grønland blomstrede allerede inden, jeg startede på Designskolen Kolding – men skolen har givet mig værktøjerne til at kunne arbejde med den, udtaler Sara Brandt Kronborg.

Iværksætterånd og ansvar
Sara Brandt Kronborg har samarbejdet med Visit Greenland og i den anden del af sit afgangsprojekt designet konceptet ”Greenland off-grid” med inspiration fra selve off-grid-tendensen inden for arkitektur, som handler om at bruge naturens egne ressourcer og at være koblet fra det eksisterende system. Den nye turisme-strategi skal implementeres på bygdens præmisser gennem en samarbejdsgruppe bestående af de lokale, der selv skal være med til at udvikle ideerne.

Lige nu er Sara Brandt Kronborg i gang med at se på, hvilke muligheder der er for, at projektet kan fortsætte efter endt eksamen. Arbejdet med at søge støtte til at starte sin egen virksomhed på basis af projektet er gået i gang. Dog overvejer hun først at lave en ph.d.-afhandling om projektet, fordi hun mener, at der mangler viden og research om, hvordan man fremmer iværksætterånden i Grønland.