Honey, we need to talk

Designer Sidsel Søgaard Spas inviterer kærligt til en alvorlig samtale rundt om sit bord, der består af lige dele råt, ubehandlet og ypperligt, forarbejdet træ

Bordet er skabt af plankerne fra det samme egetræ. Men. På den ene side af bordet er træet råt, ubehandlet og fyldt med knaster og revner. På den side har plankerne fået den ultimative behandling og fremstår ypperlige.

Mellem de to plader løber en metalramme med postkort, som indbyder til samtale. ’Designere læser ikke bøger’, står der på et, og ’very sustainable’ på et andet som forestiller en tatovering med ordene, og tilskueren kan dermed lege med tanken om, at ’sustainable’ både betyder bæredygtighed og forgængelighed.

Bordet er en del af udstillingen The Tube, som Designskolen Kolding præsenterer under designmessen i Milano i denne uge, og skaberen er 27-årige Sidsel Søgaard Spas, som er uddannet kommunikationsdesigner på Designskolen Kolding.

- Postkortene er udtænkt af designstuderende, og jeg vil gerne invitere tilskuerne til en kærlig samtale om alvorlige emner, fordi min tanke er, at vi måske kan flytte os selv og andre, hvis vi taler åbent sammen, fortæller Sidsel Søgaard Spas, som har designet og tegnet bord men i øvrigt har overladt selve håndværket til Kvist Industries, som er hendes samarbejdspartner.

De skønne fejl

De alvorlige emner handler dels om designerens rolle, og hvor design bevæger sig hen men også om mere højtflyvende temaer som f.eks. bæredygtighed.

- Kvist Industries udnytter altid træets fulde potentiale, og det var vigtigt for mig, at de to plader i bordet stammer fra det samme træ. Jeg har aldrig før arbejdet med træ, men jeg vil gerne skabe et møbel, som fuldt ud viser de muligheder, der ligger i materialet, og at der også er en skønhed i de ’fejl’ i form af knaster og revner, plankerne har, siger Sidsel Søgaard Spas.

Temaet for The tube er i år bordet, og Sidsel Søgaard Spas titel ’Honey, we need to talk’ er ikke bare blevet overskriften for hele udstillingen, den står også bøjet i neon i containeren, som danner ramme og fungerer som ”war-room” for udstillingen.

- Det har været en utroligt spændende proces at arbejde sammen med Kvist Industries, fordi jeg aldrig før har arbejdet med træ, og jeg håber, at bordet i sig selv får tilskuerne til både at reflektere over, hvad design kan men også, hvordan vi bruger jordens ressourcer, siger Sidsel Søgaard Spas.

Fakta:
Sidsel Søgaard Spas har bl.a. arbejdet som kurateringsassistent hos Superobjekt Gallery i København og skal i den kommende tid være marketing koordinator for børnefilmfestivallen Buster.

Hun er også skribent og opinionsredaktør på onlinemagasinet www.magazinealterego.com, som skriver om unge, kreativitet, kunst og design.